fbpx

Stop met mailen, begin met verkopen

  • Ingrid van Ophem

Mail is een onmisbaar onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. We kunnen niet meer zonder. Maar is het sturen van een mail wel altijd de beste keuze? Zijn er momenten waarop je beter de telefoon kan pakken? Die zijn er zeker, we vergeten het alleen omdat we zo gewend zijn om te mailen.

Want mailen is makkelijk. Je stuurt even snel een mail met een antwoord op een aanvraag van een klant. De klant krijgt direct een antwoord, wat een service biedt jij jouw klant.

Maar verkoop je ook aan deze klant? Had je niet veel beter even snel kunnen bellen? Zelfs de beste verkoper, lukt het nauwelijks om te verkopen via de mail. Dat gaat veel beter wanneer je de klant belt voordat je een voorstel maakt.

Een beter voorstel maken
Wanneer je een aanvraag via de mail ontvangt heb je alleen de informatie die de klant jou in de mail heeft gestuurd. Deze informatie is in de meeste gevallen onvolledig. De klant geeft jou de informatie waarvan hij denkt dat jij die nodig hebt om hem een voorstel, een prijsopgave te doen. Hij denkt vanuit zijn kennis en ervaring, niet vanuit jouw aanbod en mogelijkheden. Wanneer je op basis van deze informatie van de klant een voorstel maakt, dan mis je essentiële informatie om er een goed en passend voorstel van te maken. Het is veel beter om de klant te bellen, vragen te stellen en vervolgens een voorstel te maken dat helemaal bij de wensen past. Jij kan dan meedenken met de klant, dat aanbieden waar de klant niet aan heeft gedacht. Dan kan je de klant dus beter van dienst zijn en is de kans dat de klant ja zegt tegen jouw voorstel vele malen groter.

Meer omzet in minder tijd
Een ander voordeel van eerst bellen is dat jij meteen het juiste voorstel doet. Dat je het niet nog een keer opnieuw hoeft tet maken omdat de klant jou in de eerste mail niet alles heeft vertelt. Het scheelt je werk en levert je omzet. Ik zie wekelijks dat ondernemers die dit na een verkooptraining gaan toepassen meer omzetten en daar minder tijd mee kwijt zijn. Waarom wordt dit dan niet door iedereen gedaan?

De klant vindt het leuk
Dat komt vooral door de mindset van ondernemers. Tijdens de training hoor ik heel veel excuses waarom ze het niet doen. De klant zit er niet op te wachten, hij stuurt niet voor niets een mail. Ik vind het opdringerig om de klant te bellen en allerlei vragen te stellen. Ik heb alle informatie toch al, waarom zou ik dan nog bellen. Allemaal argumenten die niet juist zijn. Een klant mailt omdat hij, net als jij, gewend is om te mailen. Ik zet het snel op de mail, dat is handiger. Dat wil niet zeggen dat hij niet gebeld wil worden. Dat staat helemaal niet in de mail. De klant vindt het prima wanneer jij belt om nog even wat extra vragen te stellen. Oprecht interesse toont in zijn aanvraag. Het is niet opdringerig het is juist een goede service om dit te doen. Jij maakt niet zomaar een voorstel, jij maakt een passend voorstel. Er zijn altijd vragen te stellen. De klant geeft nooit alle informatie die jij nodig hebt. Is dat wel zo, dan check je gewoon of dit echt alles is. En jij weet altijd wel iets te bedenken dat je wilt vragen of voor de zekerheid wilt checken.

De klant ervaart het als service
De klant ervaart het echt als service. Die vindt het leuk dat je belt, dat jij het graag goed doet voor hem. Dus zie het als service. Dat is de positieve mindset die jij nodig hebt om met overtuiging de telefoon te pakken en een goed gesprek te voeren met de klant. Ga het gewoon eens proberen. Je gaat zien dat de klant het als prettig ervaart en dat het jou en de klant heel veel voordelen biedt. Dus stop met mailen en begin met verkopen. En niet alleen bij een aanvraag van een klant, maar ook met het opvolgen van een voorstel is het beter om te bellen dan te mailen. In principe is het altijd beter om te bellen dan te mailen. Want dan heb je echt contact met de klant.

 

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN