fbpx

Met LSD verkoop je beter

  • Ingrid van Ophem

Gebruik je LSD dan verkoop je beter. Dan bedoel ik niet de drugs LSD. Hoewel ik dat persoonlijk nog niet heb geprobeerd, verwacht ik dat je met die LSD niet echt beter verkoopt. De LSD die wel helpt is het Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Afgekort als LSD.

Je stelt bij het inventariseren veel vragen. Die vragen geven jou informatie wat de behoefte is van jouw klant. Wanneer je die behoefte helder hebt. Weet wat de klant zoekt en nodig heeft. Dan kan je ook een product of dienst aanbieden dat bij deze wensen past.

Veel vragen stellen is echter niet voldoende. Want luisteren naar het antwoord is net zo belangrijk als een vraag stellen. Echt luisteren. Dat betekent niet van te voren al denken wat de klant gaat zeggen, maar echt luisteren naar het antwoord. En dat antwoord van de klant is vaak niet voldoende voor jou om echt advies te kunnen geven. Dus vraag je door. Je stelt een vraag over het antwoord van de klant. Dan toon je oprecht interesse in de klant. Dan laat je zien dat jij de klant belangrijk vindt.

Bij het stellen van deze vragen en het beantwoorden hiervan door de klant, wil je de klant ook laten merken dat je goed geluisterd hebt. Dat je begrijpt wat de klant bedoelt. Wat hij wil en wat hij zoekt. Dan gebruik je de S van LSD. Het samenvatten. Je vat samen wat de klant jou heeft verteld. Voor de klant prettig want je geeft hem het gevoel dat jij goed geluisterd hebt en dat jij precies weet wat hij bedoelt. Voor jou ook heel handig. Je krijgt een goed overzicht van wat je al weet en wat je nog niet hebt gevraagd. Welke informatie je nog meer nodig hebt om een goed advies te geven. Hiervoor gebruik je zinnen als: Als ik het goed begrijp dan… U bedoelt…. Wat u nodig heeft is…. Hiermee win je het vertrouwen van de klant. En dat vertrouwen heeft de klant nodig om uiteindelijk ja te zeggen tegen jouw voorstel.

Weet je nog niet voldoende dan vraag je verder door. De D van LSD. Dan stel je nog meer vragen. Dan ga je nog dieper in op de antwoorden van de klant. Want het antwoord van de klant op een vraag is vaak niet voldoende. Het geeft ongeveer aan wat de klant denkt of vindt. Maar jij neemt met ongeveer geen genoegen. Jij wilt weten hoe het precies zit en dus vraag je door.

Wanneer je gebruik maakt van LSD tijdens het verkoopgesprek leer jij de klant goed kennen. De klant geef je het gevoel dat hij bij jou goed zit. Dat jij weet wat de klant wil en hem kan helpen bij zijn probleem. De juiste oplossing kan bieden. Hij vertrouwt jou en durft ja te zeggen tegen jouw voorstel. Met LSD kan jij een beter voorstel doen, de klant voelt zich meer aangesproken en dus sluit je sneller de deal. Probeer het eens om een verkoopgesprek te voeren met LSD. Je gaat ontdekken dat het werkt.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN