Voor de klant ben jij de expert, vind jij dat ook?

Klanten zien jou als de expert. Want jij weet meer dan de klant. Wanneer de klant een probleem heeft en daar een oplossing voor zoekt gaat hij op zoek naar iemand die hem kan helpen. Hij gaat op zoek naar iemand die meer weet over dit probleem dan hij. Hij zoekt een expert.
Veel ondernemers hebben moeite om zichzelf een expert te noemen. Er zijn toch anderen die meer weten over dit onderwerp dan ik, zeggen ze dan vaak tegen mij. Dat klopt. Dat is zeker het geval. Maar dat heeft niets te maken met jouw expertise. Als jij van een onderwerp veel weet, hier veel ervaring mee hebt en de ander kan helpen. Dan ben je de expert. Dan weet je meer dan de ander en dat maakt jou de expert. Zo ziet de klant jou en zo hoor jij jezelf ook te zien. Want als jij dat niet gelooft, dan gelooft de klant jou ook niet.
Jij ziet mij als expert op het gebied van verkopen. Je leest dit blog omdat jij vindt dat ik jou kan helpen om beter te leren verkopen. En ik ben ook een expert op dit gebied. Toch zijn er anderen die nog meer weten. Dat zijn voor mij de experts. Omdat ik van hun nog meer leren kan. Ondanks dat durf ik mij expert op het gebied van verkopen te noemen.
Jij kijkt naar anderen die in jouw vakgebied meer ervaring hebben. Misschien ook meer klanten en omzet hebben. Groter zijn. Dat is in jouw ogen de expert op jouw vakgebied. Maar is dat de enige expert? Zijn er op de wereld geen andere experts, die nog meer ervaring, klanten en omzet hebben? Waarschijnlijk wel en in de ogen van jouw expert is dat zijn of haar expert. Dus het maakt niet uit hoeveel kennis en ervaring jij hebt. Zolang jij meer kennis en ervaring hebt dan een ander ben jij zijn expert. En klanten kopen graag bij een expert. Die willen graag hulp van iemand die kennis van zaken heeft. Die de expertise heeft om hem goed te helpen.
Daarom is het zo belangrijk om jezelf als expert te zien. Want dat is waar een klant naar op zoek is. Die wil van jou horen dat jij goed bent. Dat hij bij jou op het juiste adres is. Dat hij niet verder hoeft te zoeken.
Laat zien dat jij overtuigd bent van jezelf. Vertel wat jouw expertise is, wat jij goed kan. Wat jouw bedrijf goed kan. Hoe jij anderen hebt geholpen. Vertel de klant dat jij de expertise hebt die hij zoekt. Daarmee geef je de klant het gevoel dat het goed komt. Dan heeft hij vertrouwen in jou en jouw product en gaat hij dit ook kopen.
Zie jezelf dus als de expert, de klant ziet jou ook zo.
Waarin ben jij een expert?