fbpx

Verkopen met overtuigende taal.

  • Ingrid van Ophem

De enige manier om de klant te laten geloven in jou en jouw product is door er zelf ook in te geloven. Dat doe je, natuurlijk doe je dat. Maar kom je ook zo over?

Door overtuigende taal te gebruiken laat jij jouw klant in jou geloven. Met één woord kan jij alles wat jij zegt onderuit halen. Hieronder een aantal voorbeelden van woorden die veel gebruikt worden en die zorgen dat je minder overtuigend over komt.

Het woord eigenlijk wordt veel gebruikt. Bij sommige mensen is het zelfs een soort stopwoord geworden. Eigenlijk werkt dit programma heel gemakkelijk. Je hebt er eigenlijk weinig kennis voor nodig. Onze klanten zijn er eigenlijk heel enthousiast over. Het staat nu in drie zinnen achter elkaar genoemd, maar ik hoor dit best vaak zo gebeuren. Wanneer je deze tekst aanpast naar: Dit programma werkt heel gemakkelijk. Je hebt er weinig kennis voor nodig. Onze klanten zijn er erg enthousiast over. Dan komt de tekst overtuigend over.

Misschien, wellicht en eventueel zijn ook woorden die jouw taal verzwakken. Dit is misschien een goede oplossing voor uw probleem. Wellicht kunnen we morgen even bellen. Allemaal erg afwachtend en onzeker. Dit is een goede oplossing voor uw probleem. Ik bel u morgen. Dan hebben we het over daadkrachtig taalgebruik

In principe werkt dat zo. Ook zo nietszeggend. In principe, dus niet altijd. Weg ermee. Gewoon zeggen: Dat werkt zo.

Ik denk dat dit voor u de juiste oplossing is of ik geloof dat dit geschikt is voor u. Je weet het niet zeker dus. Hoe moet de klant nu geloven dat het goed komt. Wanneer je zegt: Ik ben ervan overtuigd dat dit voor u de juiste oplossing is. Dat zorgt ervoor dat de klant ook ja durft te zeggen tegen jouw oplossing. 

Want als jij niet overtuigd bent, hoe kan jij de klant dan overtuigen? Ik krijg tijdens de trainingen  nog weleens de opmerking dat ze het niet durven te zeggen. Straks is het toch niet de oplossing. Maar als je niet durft te zeggen dat je overtuigd bent, dan kan je het ook niet aan de klant verkopen. 

Ik hoop dat ik u hiermee een goed voorstel heb gedaan. Brrr, hier krijg ik ook altijd de kriebels van. Je hoopt het, dus je weet het niet zeker. Wanneer je het hoopt en dus niet zeker weet, ga dan opnieuw beginnen. Stel meer vragen, inventariseer de wensen nog een keer en begin opnieuw. Tot je zover bent dat je kan zeggen: Ik ben ervan overtuigd dat….. .

Jouw taalgebruik bepaalt voor een groot deel jouw succes als ondernemer. Ga eens kritisch luisteren naar wat je zegt. en wat je schrijft. Lees jouw voorstellen die je voor een klant gemaakt hebt nog eens kritisch door. Ben jij overtuigend in jouw taalgebruik of denk je en geloof je vooral? Gebruik je eigenlijk om een slag om de arm te houden? Hoop je of gebruik je misschien en eventueel?

Welke woord ga jij vanaf nu uit jouw taal bannen en welke zinnen ga jij gebruiken om jouw klant te overtuigen dat hij bij jou op het juiste adres is?

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN