fbpx

Ben jij te duur?

  • Ingrid van Ophem

Klanten die vinden dat jij te duur bent. Iedere ondernemer komt dit tegen in zijn gesprekken met klanten. Bedankt voor het voorstel, maar we vinden het te duur. Wanneer is iets te duur? Komt dat echt doordat jouw prijs te hoog is of komt dat doordat de klant de waarde van jouw product niet ziet?

Wanneer verlies je het van jouw concurrent op prijs? Waarschijnlijk als je dezelfde of een hogere prijs vraagt als een ander en de klant niet ziet wat het verschil is tussen jouw aanbod en dat van jouw concurrent. Als onvoldoende duidelijk is wat de waarde is die jij biedt. Wat jij meer biedt dan de ander.

Kortom prijs wordt een issue als de waarde niet duidelijk is. En als iets onvoldoende waarde heeft dan is het te duur. Dan is het de prijs niet waard.

Aan jou als ondernemer de taak om jouw klant te laten zien wat de waarde is van jouw product of dienst. De waarde van jouw product of dienst is de oplossing die jij de klant biedt voor zijn probleem. De klant is niet geïnteresseerd in jouw product, die wil jouw oplossing. Vertel dus niet hoe jouw product werkt, maar vertel wat hij krijgt als hij het gaat gebruiken.

Een voorbeeld:

Jij biedt de klant een software programma waardoor je een koppeling kan maken tussen twee systemen die nu los van elkaar functioneren. Door jouw programma wordt alle informatie gekoppeld. De klant kan dan met één druk op de knop alle informatie krijgen die hij nodig heeft. Dan kan je het gaan hebben over alle technische aspecten en hoe het werkt, maar daar wordt een klant niet enthousiast van? Ik weet zeker van niet. Waar hij wel warm voor loopt is dat hij met deze investering tijd bespaart. Sneller kan werken, er minder fouten worden gemaakt en dat hij daarmee geld bespaart. Daar wordt jouw klant blij van. Niet van het programma zelf, maar wat het hem uiteindelijk brengt.

Dan heb je het over de waarde die jouw product aan deze klant biedt. En als die waarde groot genoeg is, dan wil hij daar graag jouw prijs voor betalen.

Het lastige is dat de klant deze waarde vaak pas ziet als hij het gebruikt. Als hij het heeft gekocht. Aan jouw de taak om de klant van te voren al te vertellen welke waarde jouw product heeft. Dat wil de klant van jou horen, want jij bent de enige die hem dit kan vertellen.

Hij wil weten wat jouw waarde is en de waarde van jouw product of dienst. Die waarde bepaalt of hij koopt en welke prijs hij wil betalen. Zorg dus dat je goed weet welke waarde jij kan bieden aan jouw klant. Want dan ga je het winnen op waarde en niet en op prijs.

Weet jij precies te vertellen wat jouw waarde is of vind je dat, net als heel veel andere ondernemers, lastig te benoemen. Volg dan de training Succesvoller Verkopen. In die training kijken we samen wat jouw waarde is en hoe je deze waarde verkoopt aan jouw klant. Dat is slechts een onderdeel van de training. Je leert ook hoe je het verkoopgesprek met zelfvertrouwen voert, doorpakt aan de verkoop en hoe je in contact blijft met de klant zodat je vaker en meer aan deze klant kan gaan verkopen. Interesse? Hier vindt je alle informatie over de training. 

 

 

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN