fbpx

De klant kan zelf nee zeggen

  • Ingrid van Ophem

Wat is dat toch dat wij zo goed weten wat de klant wel en niet wil. In elk geval denken we dat we het weten. Waar dat weten op gebaseerd is, dat is onduidelijk. Heel vaak denkt een verkoper: dat wil mijn klant toch niet, daar hoef ik niet over te beginnen.

Tijdens mijn trainingen zie ik dat regelmatig gebeuren. De verkoper beslist vaak dat de klant iets niet wil en het daardoor dus ook niet koopt.

Laatst weer een prachtig voorbeeld uit de praktijk. We waren een weekendje weg. Ik had mijn e-reader thuis opgeladen en dan kan ik 70 uur lezen. De oplader thuis gelaten en na 10 minuten e-reader leeg. Ik had iets niet goed gedaan bij het opladen. Dus wij op zoek naar een oplader voor de e-reader.

In de eerste winkel hadden ze een oplader met 7 verschillende stekkers. Helaas was ik de e-reader vergeten mee te nemen dus we hadden geen idee welke aansluiting de e-reader had. Wij dachten hier zit er vast eentje bij die op de e-reader past. Maar de verkoper dacht daar anders over en voordat wij iets konden zeggen zie de verkoper letterlijk: Ik kan me voorstellen dat u dat voor 17 euro niet wilt gokken. U zult nog even verder moeten zoeken. En dat hebben we dus gedaan. Om de hoek in een andere winkel een oplader gekocht van 16 euro, het was ook niet zeker of deze paste maar terugbrengen was geen probleem. Hij paste dus ik kon verder lezen in mijn spannende boek. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat één van de 7 stekkers aan de oplader in de eerste winkel er ook op hadden gepast. 

Conclusie: Laat je klant zelf nee zeggen. Laat je klant zelf beslissen dat hij iets niet wil kopen. Dat kan hij namelijk heel goed zelf, dat hoef jij echt niet voor de klant te doen.

Vul niet in voor de klant. Doe geen aannames en laat de klant zelf beslissen. Dat doe je door gewoon je mond te houden nadat je iets hebt aangeboden en rustig de reactie van de klant af te wachten. Dan hoor je vanzelf wat de klant ervan vindt en kan je een reactie geven op wat een klant denkt en zegt en ga je niet uit van wat je zelf denkt en invult. 

Dit gebeurt heel veel, let er maar eens op en misschien doe je het zelf ook wel. Dat je denkt: ik verkoop dit basis product en de klant wil daar vast niet ook nog dit aanvullende product bij. Misschien denk je zelfs, als hij het basis product maar koopt dan ben ik al blij. Terwijl de klant waarschijnlijk veel blijer is als hij beide producten bij jou kan en mag kopen.

Ik geef in trainingen wel eens het voorbeeld van een tv kopen en er thuis achter komen dat je daar ook een bepaalde kabel voor nodig hebt om hem aan te sluiten. Die blijkt dan niet in de doos te zitten en had je er dus extra bij dienen te kopen. Word je er als klant nu blij van als deze kabel direct erbij wordt aangeboden of vind je het als klant fijn om nog een keer terug te rijden naar de winkel en er eentje te halen? Ik weet wel wat ik liever heb. 

Bied de klant dus alles aan wat je hebt en laat de klant dan zelf beslissen of hij het wil kopen. Gun je klant het gevoel dat voor alles bij jou terecht kan en het ook allemaal mag kopen. De klant is tevreden en jij hebt meer verkocht. Allebei blij.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN