fbpx

Ik denk er nog even over na

  • Ingrid van Ophem

Je kent het vast wel. Ik wil er nog even over nadenken. Ik kan nu nog niet beslissen. Ik wil het overleggen. Heb je een goed gesprek gehad met de klant, zijn wensen geïnventariseerd, een passend voorstel gedaan en dan wil de klant nog niet beslissen. 

Dan wil je weten waarom hij nog niet wil beslissen, wil overleggen of nadenken. Want is dat echt wel het geval of is het een smoes om er vanaf te zijn? Lastig en ongemakkelijk, want wat doe je hier mee?

Je snapt het ergens ook nog wel. Dat een klant nog niet meteen ja zegt, dat doe je zelf ook niet altijd. Maar nu ben jij de verkoper en gaat het om jouw verkoop. Actie dus, de klant overtuigen dat hij de juiste keuze maakt. Dat als hij nu beslist, hij met een blij gevoel de koop sluit. Maar hoe doe je dat?

Of je de deal sluit bepaal je al vanaf het begin van het gesprek. Elke goed uitgevoerde stap in het verkoopgesprek brengt je dichterbij het sluiten van de verkoop. Hoe pak je het bij deze stap aan? Wanneer een klant twijfelt dan zijn dit de twee belangrijkste redenen:

1. Je hebt onvoldoende laten zien dat jouw product bij zijn wensen past. Dat hij dit echt nodig heeft. Er is iets niet goed gegaan bij het inventariseren van de wensen en het vertalen van de wensen naar jouw product. 

2. Het kan ook zijn dat de klant inziet dat hij het nodig heeft. Dat het zijn probleem oplost, maar dat hij nog even een laatste zetje nodig heeft. 

Hoe kom je daar achter? Door ernaar te vragen. Je kan bijvoorbeeld vragen waar de klant over twijfelt. Gewoon door te vragen: "Waar twijfelt u over"? En weet je wat er dan kan gebeuren? Dat de klant zegt: "Eigenlijk nergens over, doet u het maar”. Dan heeft hij tegen zichzelf gezegd dat het goed is en heeft hij zichzelf overtuigd. Deal gesloten.

Heeft hij wel een reden om te twijfelen, dan hoor je die ook. En dan kan jij daar op inspelen door bijvoorbeeld nogmaals de voordelen van jouw product of dienst bij de klant te benadrukken. Te vertellen dat hij wel de juiste keuze maakt. Zijn bezwaren wegnemen

Als je weet waarover de klant twijfelt dan kan je daar iets mee. Als je de vraag niet stelt dan laat je de klant gaan en heb je geen idee wat er verder gebeurt. Gaat hij verder zoeken of besluit hij het helemaal niet te doen? Dat wil je weten. Natuurlijk blijf je in contact om ook in deze fase de klant verder te helpen. Maar meteen de deal sluiten is voor jou en de klant veel prettiger. 

Vraag dus altijd aan de klant waar hij over twijfelt. Je gaat je verbazen hoe eerlijk klanten dan zijn. Als je de vraag maar stelt.

Wat is jouw ervaring met twijfelende klanten? Durf jij deze vraag te stellen? Wil je leren hoe je deze vraag stelt en twijfelende klanten ja laat zeggen tegen jouw aanbod? Volg dan de verkooptraining Succesvoller Verkopen. In één dag leer je hier een succesvoller verkoopgesprek te voeren. Deze training is speciaal ontwikkelt voor zelfstandig ondernemers. En het maakt niet uit wat jij verkoopt. Je kan het in elke branche en op elke product of dienst toepassen. Check de link voor data en uitgebreide informatie. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN