fbpx

Klantgericht is heel commercieel

  • Ingrid van Ophem

Vaak, wanneer ik vertel dat ik verkooptrainer ben, krijg ik opmerkingen van ondernemers dat ze niets met verkoop hebben. Dat het pusherig en opdringerig overkomt als je een klant iets wil verkopen.

Blijkbaar leeft dit erg, want van de deelnemers in mijn trainingen krijg ik ook vaak de vraag of ik ze kan leren om te verkopen zonder pusherig of commercieel te zijn. Je kan echter alleen maar verkopen als je niet pusherig en opdringerig bent.

Heb jij ooit gekocht van een opdringerige verkoper? Ik neem aan dat je bent weggelopen. Wat wel noodzakelijk is om te kunnen verkopen is een flinke dosis commercieel denken. Commercieel is helemaal niet opdringerig of pusherig, als je het op de juiste manier doet is commercieel juist heel klantgericht.

Een voorbeeld:

Dit maak je zelf ook mee en je ergert je er vast ook  aan. Je zit in een restaurant. Het eten bestelt en ook een lekker glas wijn. Die smaakt zo goed dat hij al snel leeg is en dan? Dan gebeurt er niets. Je zit met een leeg glas te wachten op de volgende gang en eigenlijk wil je nog wel een tweede glas wijn, maar er komt niemand langs om de bestelling op te nemen. Dan komt de serveerster met de volgende gang en vraagt dan pas of je nog een glas wijn wilt. Die wordt dan vervolgens gebracht wanneer je bord al half leeg is. Herkenbaar?

Wat als deze serveerster tussendoor was langsgelopen en had gevraagd of ze nog een keer bij kon schenken? Dan had je ja gezegd en waarschijnlijk ook nog de opmerking gemaakt: “wat een goede bediening hier”. Deze dame is dan heel klantgericht, maar ook heel commercieel. Ik weet zeker dat deze serveerster meer wijn verkoopt dan een collega die dit niet doet. Commercieel is dus ook heel klantgericht, als je het maar goed verpakt.

Klantgerichtheid zorgt voor meer omzet. Door je te verplaatsen in de klant en oog te hebben voor de behoefte van de klant voelt de klant zich gehoord en gekend. Jij geeft de klant het gevoel dat je alles voor hem wil doen. Deze klanten kopen graag en kopen meer. Een win-win situatie dus. De klant tevreden en jij meer omzet. Als je dat bij elke verkoop kan realiseren gaat je omzet stijgen en daar heb je geen extra klanten voor nodig.

Bied jouw klanten alles aan wat je kan bieden en laat de klant dan beslissen of hij het wil kopen. Hij is de enige die deze beslissing kan maken. Bied je het niet aan dan geef je de klant ook niet de kans om het te kopen. Altijd doen dus.

Waar zie jij voor jezelf kansen om op een klantgerichte manier commercieel te zijn? 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN