fbpx

Waarom klanten weglopen

  • Ingrid van Ophem

Je kent ze vast wel de verkopers die vooral veel vertellen en niets vragen. Als een kip zonder kop soms. Laatst was ik samen met mijn man op zoek naar een nieuwe jas. Altijd lastig een jas kopen. Zelfs voor mannen die makkelijk kunnen besluiten. 

We werden in een winkel begroet door een dame die vroeg waar we naar op zoek waren. Een jas.

"Loopt u maar mee de jassen hangen hier. Wat voor maat heeft u?" en ze begon enthousiast jassen uit het rek te trekken. "Ik heb deze en deze en deze. Deze is ook heel erg gewild, vooral bij de jeugd" (mijn man is 49, ziet er goed uit, maar valt niet meer onder de jeugd). "Ja, u moet gewoon maar wat passen."

Ik zag mijn man al angstig naar mij kijken, moet dat echt? Ik nog een jas gepakt en drong er bij hem op aan om hem aan te trekken. Ik vond hem wel leuk. Mijn man niet en toen we ontsnapt waren aan de verkoopster fluisterde hij: "Ik wil hier weg, ik krijg de kriebels van haar" En dat hebben we gedaan. We zijn snel weggegaan. 

"Waar krijg jij dan de kriebels van?" vroeg ik hem naar naar de bekende weg. "Ze vraagt niet eens wat voor jas ik wil. Ze haalt dingen uit het rek die ik niet eens mooi vind. Zij kan wel een training van jou gebruiken."

Een verkoper die niet vraagt naar de wensen van de klant kan onmogelijk een goed aanbod doen. Toch gebeurt het vaak dat verkopers vooral gaan praten en niet luisteren. We hebben niet voor niets twee oren en één mond gekregen. Luisteren is belangrijker dan praten. Altijd, maar helemaal als je iets wilt verkopen. Stel vragen, het liefst open vragen en je krijgt alle antwoorden die je nodig hebt om de klant het juiste aanbod te doen. Open vragen zoals: "Wat voor soort jas zoekt u?" of "Wanneer gaat u de jas dragen?" Het maakt nogal wat uit of je er mee op de fiets gaat zitten of naar een speciale gelegenheid gaat. Of je een lange warme jas zoekt of een tussendoor jas.

Laatst had ik in mijn verkooptraining een deelnemer die heel veel kennis heeft van het product wat hij aanbiedt. Hij kan de klant echt een heel goed advies geven. Het gevolg daarvan was dat hij de klant ontzettend veel informatie gaf over wat hij allemaal wel niet had. Hij stelde bijna geen vragen en als hij een vraag stelde dan gaf hij daar vaak zelf het antwoord op. Dan vulde hij dat zelf in. Hij was zeer gefrustreerd. Waarom kopen klanten niet. Ik adviseer ze heel uitgebreid en vervolgens willen ze er nog over nadenken en kopen ze elders. Tijdens de training ontdekte hij dat hij veel teveel vertelde en veel te weinig vragen stelde. Vorige week sprak ik hem weer. Hij had twee klanten gehad die direct ja hadden gezegd tegen zijn aanbod. Ze wilden er niet meer over nadenken. Mag ik je zoenen was zijn vraag. Ik ben je zo dankbaar dat jij mij dat hebt laten inzien. 

Zorg er dus voor dat je een aantal open vragen paraat hebt die je altijd kunt gebruiken. Dat helpt jou om een goed inzicht te krijgen in de wensen van de klant en zorgt dat de klant bij jou gaat kopen en niet weglopen. 

Wil je leren welke vragen jij kan stellen en hoe je zorgt dat je niet teveel vertelt, maar juist goed luistert naar de klant? Volg dan verkooptraining Succesvoller Verkopen. In één dag leer je om met meer plezier en meer resultaat te verkopen. Een hele praktische training die je direct in de praktijk kan toepassen. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

  • Wil jij ook meer klanten en meer omzet?Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Vandaag kreeg ik de vraag van iemand wat ik nu het leukste vind. Een training voor zelfstandig ondernemers of een training bij een multinational. Ik doe het allebei en ik vind het ook allebei heel leuk om te doen. Maar als ik echt heel eerlijk ben dan ligt mijn hart toch wel het meest bij het trainen en coachen van een zelfstandig ondernemer. Heel veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf met een duidelijk idee wat ze willen gaan doen. Wat ze willen gaan verkopen. Alleen hoe je dat verkoopt, daar hebben ze vaak geen ervaring mee. Dat is zo jammer, want velen haken af, stoppen met hun bedrijf omdat verkopen ze niet lukt. Wanneer je deze ondernemers kan helpen om te slagen met hun bedrijf. Dat is wel het mooiste om te doen.

    Lees verder

  • Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, dat is voor veel ondernemers best moeilijk. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten. Dat ze jaren in de verkoop hebben gezeten en dachten dat gaat mij in elk geval lukken nu ik mijn eigen onderneming heb. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Want jezelf en jouw product of dienst verkopen is iets heel anders dan iets verkopen van een bedrijf waar je voor werkt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN