fbpx

Bent u tevreden?

  • Ingrid van Ophem

Ik denk nog vaak terug aan die vraag van de arts in het ziekenhuis nadat ik van hem een nieuwe heup had gekregen. Bent u tevreden? "De gelukkigste mens op aarde heb ik geantwoord. Ik kan weer lopen zonder pijn." In mijn heup dan, de rest van mijn been deed op dat moment wel zeer. Het is inmiddels 6 jaar geleden, maar ik kan mij de vraag nog heel goed herinneren.

Ik vond het een bijzondere vraag van een arts. Ook weer heel logisch. Daar gaat het immers om. Of je klant, en dat ben ik ook als patiënt, tevreden is. 

Verder stellen ze mij die vraag niet vaak. In een restaurant is de vraag: "Heeft het gesmaakt?" een standaard vraag met vaak een standaard antwoord: "Heerlijk", ook al was het dat niet. 

Gek eigenlijk dat aan mij als klant zo weinig wordt gevraagd of ik tevreden ben? Persoonlijk, niet via een enquête. Dat ik gebeld wordt om te horen of mijn bril nog bevalt. Of het zonnescherm dat vorig jaar geplaatst is nog helemaal in orde is. Of mijn auto na een paar maanden nog steeds bevalt.

Een unieke kans om met je klant in contact te komen en te laten zien dat jij de klant belangrijk vindt. Dat je echt wilt weten of de klant tevreden is. Want als een klant niet tevreden is dan wil je daar iets aan doen. Dat betekent wel dat je gaat bellen. Dus niet mailen of een enquête versturen of iets dergelijks. De telefoon pakken en de klant bellen. Dan pas hoor je écht wat de klant vindt, hoe hij jouw product ervaart. Dan krijg je informatie waar je van kan leren, die je kan gebruiken om deze klant en andere klanten nog beter van dienst te zijn. Dan hoor je meteen ook welke behoefte jouw klant op dit moment heeft. Zelf bel ik na een training de klant altijd weer op. Om te horen of het goed gaat nog extra tips te geven en het levert mij vaak ook weer omzet op. 

Hier liggen kansen voor ondernemers om zich te onderscheiden. Er zijn maar weinig bedrijven die dit doen. Eigenlijk heel gemakkelijk dus. Wie ga jij bellen deze week?

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN