fbpx

Welke oplossing verkoop jij?

  • Ingrid van Ophem

Je verkoopt geen product of dienst. Je verkoopt een oplossing. Een oplossing voor het probleem van jouw klant. Jouw klant is helemaal niet geïnteresseerd in jouw product, die wil een oplossing voor zijn probleem.

Verkopers hebben het graag over hun product of dienst. Hoe goed het is. Hoe het werkt. Voor de klant is dit helemaal niet interessant. Die wil weten wat hij eraan heeft. Hoe het zijn probleem oplost.

De beste manier om de klant enthousiast te maken voor jouw product of dienst is hem te vertellen wat de gevolgen zijn wanneer hij het gaat gebruiken. Het is voor de klant niet interessant hoe het werkt, hoe het er uit ziet. Hij wil weten wat het voor hem kan betekenen. Wat het voor hem doet. 

Stel je verkoopt een online verkooptraining. Het probleem van de klant is dat hij niet goed weet hoe hij een goed verkoopgesprek kan voeren. Hoe hij zijn product kan verkopen. Hij maakt veel offertes, maar vaak voor niets.

Jij kan de klant dan vertellen dat jij online verkooptrainingen aanbiedt. Dat is een training die je online volgt. Met video's waarin wordt uitgelegd hoe je het gesprek kan voeren, hoe je door pakt naar de verkoop, omgaat met bezwaren enz. Dat is vooral de inhoud van de training, hoe het eruit ziet. Daar wordt de klant niet heel warm van. 

Hij wordt enthousiast als jij vertelt dat hij met deze training meer gaat verkopen. Het gesprek met meer plezier en meer resultaat gaat voeren. Dat hij vaker de deal gaat sluiten. Dat hij minder voor niets doet. Dat is de oplossing die jij biedt voor zijn probleem. 

Vertel de klant niet wat jouw product of dienst inhoudt, maar vertel hem welke oplossing jij biedt voor zijn probleem. Zorg dat je zijn probleem goed in beeld hebt. Benoem dit probleem, dan laat je zien dat je de klant begrijpt. Vervolgens vertel je de oplossing die jij de klant kan bieden. Dàn wil een klant graag kopen. 

Welke oplossing biedt jij jouw klant? Benoem jij deze oplossing ook of communiceer jij vooral jouw product of dienst? Misschien heb je hier nog niet echt over nagedacht? Ga er eens voor zitten en bedenk welke oplossing jouw klant het meeste aanspreekt en benoem dit in het gesprek met de klant. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN