fbpx

Welke oplossing verkoop jij?

  • Ingrid van Ophem

Je verkoopt geen product of dienst. Je verkoopt een oplossing. Een oplossing voor het probleem van jouw klant. Jouw klant is helemaal niet geïnteresseerd in jouw product, die wil een oplossing voor zijn probleem.

Verkopers hebben het graag over hun product of dienst. Hoe goed het is. Hoe het werkt. Voor de klant is dit helemaal niet interessant. Die wil weten wat hij eraan heeft. Hoe het zijn probleem oplost.

De beste manier om de klant enthousiast te maken voor jouw product of dienst is hem te vertellen wat de gevolgen zijn wanneer hij het gaat gebruiken. Het is voor de klant niet interessant hoe het werkt, hoe het er uit ziet. Hij wil weten wat het voor hem kan betekenen. Wat het voor hem doet. 

Stel je verkoopt een online verkooptraining. Het probleem van de klant is dat hij niet goed weet hoe hij een goed verkoopgesprek kan voeren. Hoe hij zijn product kan verkopen. Hij maakt veel offertes, maar vaak voor niets.

Jij kan de klant dan vertellen dat jij online verkooptrainingen aanbiedt. Dat is een training die je online volgt. Met video's waarin wordt uitgelegd hoe je het gesprek kan voeren, hoe je door pakt naar de verkoop, omgaat met bezwaren enz. Dat is vooral de inhoud van de training, hoe het eruit ziet. Daar wordt de klant niet heel warm van. 

Hij wordt enthousiast als jij vertelt dat hij met deze training meer gaat verkopen. Het gesprek met meer plezier en meer resultaat gaat voeren. Dat hij vaker de deal gaat sluiten. Dat hij minder voor niets doet. Dat is de oplossing die jij biedt voor zijn probleem. 

Vertel de klant niet wat jouw product of dienst inhoudt, maar vertel hem welke oplossing jij biedt voor zijn probleem. Zorg dat je zijn probleem goed in beeld hebt. Benoem dit probleem, dan laat je zien dat je de klant begrijpt. Vervolgens vertel je de oplossing die jij de klant kan bieden. Dàn wil een klant graag kopen. 

Welke oplossing biedt jij jouw klant? Benoem jij deze oplossing ook of communiceer jij vooral jouw product of dienst? Misschien heb je hier nog niet echt over nagedacht? Ga er eens voor zitten en bedenk welke oplossing jouw klant het meeste aanspreekt en benoem dit in het gesprek met de klant. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

  • Wil jij ook meer klanten en meer omzet?Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Vandaag kreeg ik de vraag van iemand wat ik nu het leukste vind. Een training voor zelfstandig ondernemers of een training bij een multinational. Ik doe het allebei en ik vind het ook allebei heel leuk om te doen. Maar als ik echt heel eerlijk ben dan ligt mijn hart toch wel het meest bij het trainen en coachen van een zelfstandig ondernemer. Heel veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf met een duidelijk idee wat ze willen gaan doen. Wat ze willen gaan verkopen. Alleen hoe je dat verkoopt, daar hebben ze vaak geen ervaring mee. Dat is zo jammer, want velen haken af, stoppen met hun bedrijf omdat verkopen ze niet lukt. Wanneer je deze ondernemers kan helpen om te slagen met hun bedrijf. Dat is wel het mooiste om te doen.

    Lees verder

  • Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, dat is voor veel ondernemers best moeilijk. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten. Dat ze jaren in de verkoop hebben gezeten en dachten dat gaat mij in elk geval lukken nu ik mijn eigen onderneming heb. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Want jezelf en jouw product of dienst verkopen is iets heel anders dan iets verkopen van een bedrijf waar je voor werkt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN