fbpx

Bel ik gelegen?

  • Ingrid van Ophem

Je belt een klant of een potentiële klant. Misschien zit je er al eventjes tegenaan te hikken. Heb je voor jezelf al allerlei excuses bedacht om nog niet te bellen. Maar nu gaat het gebeuren. Je belt en natuurlijk vraag je: bel ik gelegen?

Maar je belt niet gelegen. Het komt niet uit. Of je een andere keer terug wilt bellen als het wel gelegen komt. Je zit met een rot gevoel met de telefoon in je hand. Nu moet ik nog een keer bellen. Wanneer?

Vragen of je gelegen belt zien velen als een vorm van beleefdheid. Ik val iemand lastig door hem te bellen, dus vraag ik of ik gelegen bel. Maar hoe ervaar je het zelf als iemand je belt en vraagt of je gelegen belt. Denk jij dan ook, dit wordt vast een lang gesprek of wat willen ze nu weer van mij? Je associeert bel ik gelegen met bedrijven die je lastig vallen als je net je eten staat te koken om iets aan je te verkopen wat je helemaal niet wilt. Je eerste reactie is hoe kom ik hier af. Dat gevoel wil jij de ander niet geven.

Ga ervan uit dat iemand die de telefoon opneemt ook de tijd heeft om de telefoon op te nemen. Is dat niet het geval, dan had de ander hem gewoon niet moeten opnemen. De ander kiest er bewust voor om de telefoon op te nemen, dus ga je ervan uit dat hij daar tijd voor heeft.

Het hangt ook af waarom je belt. Als een loterij jou belt omdat je een miljoen gewonnen hebt of omdat ze graag willen dat je een extra lot koopt, dan bellen ze bij de boodschap over het miljoen gelegen en bij het extra lot wil je het gesprek zo snel mogelijk beëindigen.

Door te vragen of je gelegen belt geef je de ander een hele makkelijke manier om van je af te komen. Vraag je het niet dan blijkt dat er wel tijd voor jou gemaakt gaat worden. Want of je gelegen belt hangt vaak af waarvoor je belt. 

Vertel in elk geval waarom je belt, dat bepaalt al voor een groot deel of je gelegen belt. Vraag niet of je gelegen belt. De ander geeft het zelf aan als je niet gelegen belt. Hij gaat zich verontschuldigen. Dat geeft jou de kans om daadkrachtig te kunnen vragen wanneer het wel uitkomt. Daarmee hou jij de leiding in het gesprek en vraag je wanneer het wel uitkomt en maak je een nieuwe afspraak.

Wanneer je allerlei achtergrondgeluiden hoort die er op wijzen dat degene die je belt op een plek is waar het niet handig is om te bellen zoals de supermarkt of in de auto vertel dan eerst waarvoor je belt en laat dan merken dat je de achtergrondgeluiden hoort. Ik bel je over ons gesprek van vorige week. We hadden afgesproken dat ik je deze week ging bellen, maar ik merk dat je in de auto zit, komt het wel gelegen dat ik bel?  Degene die je belt weet dan in elk geval waarom je belt en kan een betere keuze maken of je wel of niet gelegen belt. 

Dit onderwerp is altijd een vast onderdeel van de trainingen die ik geef. Ook dan denken de meesten dat het niet werkt. Later hoor ik dan, Ingrid je hebt gelijk. Ik vraag het niet meer en ik bel minder vaak ongelegen en als het een keer gebeurt, dan maak ik gewoon een afspraak wanneer het wel uitkomt.

Probeer het gewoon. Je gaat zien dat het werkt.

Vaker tips voor een Succesvoller Verkoopgesprek ontvangen? Abonneer je op het Succesvoller Verkopen blog en je ontvangt ze automatisch.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN