7 redenen om een voorstel na te bellen

  • Ingrid van Ophem

Je hebt een voorstel, een offerte gestuurd naar jouw klant of potentiële klant. Natuurlijk wil je weten wat de klant van jouw voorstel vindt. Maar dat betekent bellen. Veel ondernemers vinden dit moeilijk. Wanneer moet ik bellen? Wat moet ik zeggen? Wat als het niet goed is? Ik hoor zelfs wel eens het argument, als het niet goed is geeft dat weer veel extra werk om het te veranderen. 

De belangrijkste reden om niet te bellen is vooral de angst om afgewezen te worden. Om te horen dat het niet goed is of nog erger dat de klant voor een ander gekozen heeft. Het is heel makkelijk om redenen te vinden om niet te bellen. Af te wachten. Als de klant het wil dan belt hij zelf wel. Ik mail altijd, dan kan de klant reageren als het hem uitkomt. 

Op deze manier loop je veel omzet mis. Doe je veel voor niets. Het voeren van een gesprek met de klant en dan vervolgens een goed voorstel schrijven, dat past bij de wensen van de klant, kost tijd. Veel tijd. Het nabellen van het voorstel is slechts een telefoongesprek van, wat zal het zijn, 10 minuten.

Bellen is het beste, maar waar haal je de zin en de moed vandaan. Ik heb de 7 redenen om wel te bellen voor je op een rij gezet. Allemaal redenen waarom jij die telefoon wel moet pakken om de klant te vragen wat hij van jouw voorstel vindt. 

1. Jij wilt weten of je het goed hebt gedaan: Je belt de klant omdat je wilt weten of je het goed hebt gedaan. Of jouw voorstel past bij zijn wensen. 

2. Jij laat zien dat deze klant belangrijk is voor jou: Door te bellen laat je zien dat jij jouw klant belangrijk vindt. Dat je interesse toont. Dat je graag met hem samenwerkt. Dat je het met plezier regelt.  

3. Je blijft de concurrentie voor: Zijn er meerdere bedrijven in de race voor de opdracht dan is het nog belangrijker om in contact te blijven. Je wilt dat de klant voor jou kiest. En als je concurrenten niet bellen, dan heb je nog meer kans om de deal te sluiten. 

4. Jij wilt deze klant graag helpen: De klant heeft een probleem en jij hebt de oplossing. Deze klant wil je graag helpen, dat doe je door te bellen, interesse te tonen en de klant te helpen om zijn besluit te nemen:  jou zijn probleem te laten oplossen. 

5. Jij weet waar de klant zit in zijn beslissingsproces: In contact blijven met je klant zorgt ervoor dat je weet wat de klant wil, denkt en beslist. Je hebt hier invloed op. Je kan sturen en bijsturen. Adviseren en er zijn op het moment dat het nodig is. 

6. Je komt sneller tot de deal: hoe langer je wacht met bellen, hoe verder jij in het geheugen, de mailbox en de stapel op het bureau bent weggezakt. Hoe minder de urgentie ineens lijkt te zijn en hoe langer je klant denkt en wikt en weegt. Het ijzer smeden als het heet is, erboven op zitten zorgt ervoor dat je de deal sneller sluit. 

7. Je hebt persoonlijk contact: Persoonlijk contact is veel beter dan contact per mail. Via de mail is het moeilijk verkopen. Door de klant te spreken achterhaal je wat de klant van jouw voorstel vindt en kan je dingen uitleggen en toelichten. 

Ik ben benieuwd wat jij moeilijk vindt aan het nabellen van een offerte. Welke van de 7 redenen overtuigt jou om het nu wel te gaan doen?

Wil je leren hoe je met vertrouwen en overtuiging jouw offerte opvolgt? Volg dan de training Succesvoller Verkopen. Dan leer je onder andere hoe je vaker van een offerte een deal maakt en zo jouw omzet op een hele makkelijke manier vergroot.

Ook interessant om te lezen:

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

  • Wil jij ook meer klanten en meer omzet?Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Vandaag kreeg ik de vraag van iemand wat ik nu het leukste vind. Een training voor zelfstandig ondernemers of een training bij een multinational. Ik doe het allebei en ik vind het ook allebei heel leuk om te doen. Maar als ik echt heel eerlijk ben dan ligt mijn hart toch wel het meest bij het trainen en coachen van een zelfstandig ondernemer. Heel veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf met een duidelijk idee wat ze willen gaan doen. Wat ze willen gaan verkopen. Alleen hoe je dat verkoopt, daar hebben ze vaak geen ervaring mee. Dat is zo jammer, want velen haken af, stoppen met hun bedrijf omdat verkopen ze niet lukt. Wanneer je deze ondernemers kan helpen om te slagen met hun bedrijf. Dat is wel het mooiste om te doen.

    Lees verder

  • Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, dat is voor veel ondernemers best moeilijk. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten. Dat ze jaren in de verkoop hebben gezeten en dachten dat gaat mij in elk geval lukken nu ik mijn eigen onderneming heb. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Want jezelf en jouw product of dienst verkopen is iets heel anders dan iets verkopen van een bedrijf waar je voor werkt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen


    AANMELDEN