fbpx

In contact blijven met de klant, juist nu!

  • Ingrid van Ophem

Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

Op mijn website vind je heel veel blogs over in contact blijven met de klant. Er zijn zoveel momenten gedurende het kooptraject van de klant waarin het belangrijk is om gezien en gehoord te worden door de klant. Je wilt in beeld zijn als de klant zich oriënteert op een aankoop. Als hij informatie vergaart over een product of dienst die hij nodig heeft. Dan wil je dat de klant aan jou denkt, jou belt of jouw website bekijkt.

Op het moment dat hij met verschillende partijen in gesprek gaat, dan wil je dat jij één van deze partijen bent. En het liefste wil je dat hij alleen bij jou komt om een aanbod te vragen. Omdat de klant jou kent, goede ervaringen heeft met jou en er niet eens over nadenkt om ergens anders ook eens te kijken wat ze daar te bieden hebben.

Tijdens het offertetraject blijf je continue in contact met de klant om te horen en te voelen hoe de klant reageert op jouw voorstel en de klant te helpen om de juiste keuze te maken. Bij de levering en nadat de klant jouw product of dienst heeft gekocht blijf je in contact om te horen of de klant tevreden is en of je de klant nog ergens anders mee van dienst te zijn.

We noemen dit ook wel de customer journey. De reis die de klant maakt tijdens het kopen van een product of dienst. Jij wilt gedurende deze hele reis van oriënteren tot evaluatie van zijn aankoop in beeld zijn. En het liefste ook voordat de volgende reis weer begint. De klant zich opnieuw gaat oriënteren op een nieuwe aankoop. Dit moment is voor veel ondernemers het lastigste moment. Want wanneer is dat moment? Hoe zorg je dat je juist op dat moment belt?

Je weet niet wat het juiste moment is. Dus is het belangrijk om steeds top of mind te zijn bij de klant. Dat bereik je alleen wanneer je in contact blijft met de klant. De wereld staat op zijn kop. Niets is meer hetzelfde, dus ook de behoefte van jouw klant is hoogst waarschijnlijk anders geworden. En jij hebt geen idee welke behoefte hij nu heeft. Er is maar één manier om daar achter te komen. Door de klant te gaan bellen. Want dan hoor je precies wat zijn behoefte op dit moment is. En is er geen behoefte dan is de klant heel blij met jouw interesse ook op momenten dat het misschien minder of gewoon heel slecht gaat. De kans dat hij aan je denkt als het weer goed gaat heb je nu wel met vele malen vergroot.

Dus ga je klanten bellen, juist nu. Vraag hoe het gaat, wat jij voor de klant kan doen. Of de klant jou nodig heeft. En ja, wat klanten nu vertellen is misschien niet allemaal positief en je krijgt klanten die zeggen, joh nu even niet. Maar dat is niet erg. Je hebt laten zien dat de klant voor jou belangrijk is en dat je interesse toont en graag wil helpen. Dat waardeert de klant echt. En dat onthoudt hij.

Ik krijg vaak de vraag: maar wat zeg je dan tijdens zo’n gesprek. Hoe begin je en is het niet opdringerig om klanten zomaar te bellen. Mijn klanten zitten hier helemaal niet op te wachten. En doordat ondernemers met deze gedachten, deze bezwaren, in hun hoofd zitten bellen ze maar niet. Of ze bellen wel en dan worden het van die moeizame gesprekken waardoor je er na twee gesprekken mee stopt. Zie je wel het werkt niet. Terwijl het wel werkt als je weet hoe je het moet doen.

Hoe je dat doet leer je in de online training In contact blijven met de klant op 7 april. In de ochtend leer ik je hoe je dit gesprek het beste voert. Halen we alle bezwaren, alle beren op de weg, weg zodat je met een positieve mindset jouw gesprek voert met de klant. Ik garandeer je dat elke klant die jij na de training gaat bellen het leuk vindt dat je hebt gebeld. En dat jij het ook leuk vindt om te bellen. In de middag ga je de eerste klanten bellen en je krijgt van mij feedback op deze gesprekken. We gaan het echt samen doen.

Ik heb deze training al heel vaak gegeven. De meeste deelnemers zitten aan het begin van de dag met heel veel bezwaren en sommige vinden het echt heel eng om te gaan bellen. Aan het eind van de dag is iedereen heel enthousiast en blij dat ze deze “bel angst” hebben overwonnen en zien ook direct resultaat en de vele kansen die er liggen om te bellen. Ga de uitdaging aan en laat je verrassen hoe makkelijk het is om in contact te blijven met de klant.

Dit is de link met alle informatie over de training. Wil je meer weten dan kan je mij natuurlijk ook bellen op 06-54714128 of mailen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN