Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

Jezelf verkopen, dat is voor veel ondernemers best moeilijk. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten. Dat ze jaren in de verkoop hebben gezeten en dachten dat gaat mij in elk geval lukken nu ik mijn eigen onderneming heb. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Want jezelf en jouw product of dienst verkopen is iets heel anders dan iets verkopen van een bedrijf waar je voor werkt.
Deze week lunchte ik met een ondernemer. We hadden het over het starten van het bedrijf, hoe je bent begonnen en waar je nu staat. Voor haar was vooral het jezelf verkopen het lastigste van het ondernemerschap. Ze had dat nooit verwacht. Jaren in de verkoop gewerkt bij de V&D. Ik kan nog stront aan een vlieg verkopen, maar mijzelf dat is toch wel heel andere koek. De afwijzing van jezelf of jouw product of dienst door een klant voelt toch wel heel anders dan dat ze uiteindelijk besluiten om het servies van V&D niet te kopen. Dan kan je nog denken hadden ze ook maar mooiere serviezen moeten inkopen. Maar als jij wordt afgewezen dan kan je toch echt alleen maar naar jezelf kijken. Of toch niet?
We nemen als ondernemer een afwijzing persoonlijk op. We voelen onszelf afgewezen. En ook al zegt een klant alleen nee tegen jouw product of dienst, dan zegt hij in jouw ogen nee tegen jou. Terwijl dat niet altijd het geval is. Soms kan het ook zijn dat de concurrent iets biedt dat beter bij de klant past. Dat de klant prijsgericht is en kwaliteit niet belangrijk vindt. Of je timing is net verkeerd. Er kan zoveel gebeuren waar jij geen invloed op hebt in het hele koopproces. Natuurlijk kan je wel voorkomen dat dit vaak gebeurt. En jezelf en jouw product of dienst zo goed verkopen dat hij niet meer naar de concurrent kijkt, graag betaalt voor jouw kwaliteit en gewoon voor jou kiest. Dat lukt alleen wanneer jij jezelf en jouw product goed verkoopt.
Geloven in jezelf
De basis van jezelf verkopen ligt in geloven in jezelf. Want wanneer jij het niet gelooft, dan gelooft de klant jou ook niet. Zie jezelf als de expert. De juiste persoon om de klant te helpen. Jij weet meer dan jouw klant en kan de klant helpen. Natuurlijk zijn er meer mensen die kunnen wat jij kan en weten wat jij weet. Maar jij hebt unieke eigenschappen die de ander niet heeft. Wees overtuigd van jezelf, dat is de basis van jezelf verkopen.
Durf te vertellen dat je goed bent
Dit is eng. Vertellen dat je goed bent. Dat de klant bij jou op het juiste adres is. Want we willen niet opscheppen en arrogant zijn. Dat zeker niet. Maar dat is ook niet de bedoeling. Opscheppen doe je wanneer je jezelf beter voordoet dan je bent. Ga dat vooral niet doen. En de klant wil van jou horen dat je goed bent. Dat jij gelooft in jezelf. Dus wil hij dat jij vertelt dat jij hem kan helpen. Dat hij niet verder hoeft te zoeken en het beste bij jou kan kopen. Dat kan je ook op een hele natuurlijk en niet arrogante manier doen. Vertel de klant wat hij wil horen. Geef voorbeelden van andere klanten die je hebt geholpen. Vertel over jouw ervaring en kennis.
Verpak het in jouw verhaal
Let wel op dat je het in het verhaal verpakt. Geen lange opsomming maken van een rijtje: kijk eens hoe goed ik ben. Maar wanneer een klant vraagt of dit echt de juiste oplossing is, kan je natuurlijk wel vertellen dat je meerdere klanten hebt geholpen die dit probleem hadden en de resultaten benoemen die je bij deze klanten hebt behaald. Let hierbij heel erg op de onzekerheden van de klant, de vragen die de klant heeft en kijk hoe jij de klant kan geruststellen
Jouw meerwaarde
Om jouw meerwaarde, jouw toegevoegde waarde goed te kunnen benoemen in het gesprek is het belangrijk om deze duidelijk te hebben voor jezelf. Dat jij weet wat jij de klant te bieden hebt en dit zonder erover na te denken zo kan opnoemen. Ga er eens voor zitten en benoem voor jezelf jouw meerwaarde. En ook hier geldt, de klant gelooft je pas wanneer jij het ook gelooft. Dus zorg dat jij ook echt overtuigd bent van wat jij de klant allemaal te bieden hebt.
Jezelf verkopen is één van de lastige onderdelen van het ondernemerschap, maar ook één van de belangrijkste. Lukt het je niet om jezelf of jouw product of dienst te verkopen dan koopt een klant niet. En je hebt klanten en omzet nodig voor een gezonde onderneming.
Wil je leren hoe jij jezelf en jouw product of dienst kan verkopen? Volg dan de training Succesvoller Verkopen. In een dag leer je hoe je een goed verkoopgesprek voert. Durf jij jezelf te verkopen en gaat jouw omzet zeker stijgen. Elke maand staat er een training gepland, dus check de website voor de data van de volgende trainingen.