fbpx

Welke indruk krijgt de klant van jou?

  • Ingrid van Ophem

Een groot gedeelte van onze communicatie is non-verbaal. Dus wat je zegt is veel minder belangrijk dan wat je uitstraalt, de houding die je hebt. Dat geldt in alle gesprekken die je voert. Dus ook in het verkoopgesprek. Ook een verkoopgesprek voer je niet alleen met woorden maar met je hele lijf. Jouw non-verbale communicatie is zo’n 90% van wat jij communiceert. 

Deze non-verbale communicatie bestaat uit verschillende onderdelen. Wat je met jouw lichaam doet, je houding, hoe je je beweegt. De gebaren die je maakt en jouw mimiek. Maar ook jouw persoonlijke verzorging. Hoe je jezelf kleedt en wat je daarmee uitstraalt. Je stem is ook een onderdeel van jouw non-verbale communicatie. Hoe hard en hoe snel je praat en de intonatie van je stem. Het succes van jouw gesprek hangt voor een groot deel af van jouw houding en niet van wat je daadwerkelijk zegt.

Zelf beoordeel je iemand ook op de eerste indruk die deze persoon op jou maakt. Die eerste indruk bepaalt al voor een groot deel wat je van deze persoon vindt. Dat doet iedereen, dus dat doet de ander ook bij jou. En een negatieve indruk is niet zo makkelijk om te buigen naar een positiever beeld. Daar gaat een hoop tijd en energie in zitten. Belangrijk dus om direct een goede indruk te maken en deze indruk verder te versterken.

Jouw houding wordt voor een groot deel bepaald door jouw mindset. Ben je onzeker dan ziet de ander dat heel snel in jouw non-verbale communicatie. Ben je overtuigd van jezelf, dan straal je dat ook uit. Dan heb je direct een veel betere eerste indruk. En daar ga je gedurende de rest van het gesprek je voordeel mee doen. Denk dus dat de ander het leuk vindt om je te ontmoeten. Ga er vanuit dat jij met jouw product of dienst de ander zeker kan helpen. Dat geeft een positieve mindset met als gevolg een zelfverzekerde houding.

Deze mindset heeft invloed op alle onderdelen van jouw non-verbale communicatie. Ben je onzeker dan heb je vaak de neiging om met je handen allerlei onzinnige dingen te doen als op de tafel trommelen, met je pen te gaan klikken of andere storende bezigheden. Of je gaat zitten wiebelen op je stoel. Je kijkt de ander niet recht aan. Een lach op het gezicht wordt ook meer een grimas, wanneer je je niet op je gemak voelt. De ander ziet aan alles dat je onzeker bent.

Je stem gebruik je ook anders. Je gaat zachter praten, soms ook sneller, je ademhaling zit hoger en de intonatie is ook anders. Je komt in het geheel minder overtuigend over. En ik wil als klant toch echt wel overtuigd worden voordat ik iets koop. Jouw mindset heeft dus een enorme invloed op jouw hele non-verbale communicatie.

Zorg dus voor een positieve mindset wanneer je een gesprek met een klant voert. Lukt dit je niet of niet helemaal let dan goed op je non-verbale communicatie. Want wat je van binnen voelt hoef je aan de buitenkant niet te laten zien. Zorg voor een ontspannen en sterke houding. Sta rechtop met je schouders naar achteren en met beide voeten op de grond. Zet een oprechte glimlach op je gezicht. Kijk de ander recht aan en hou je handen stil. Op deze manier maak je een zelfverzekerde indruk. Je gaat merken dat je dan al heel snel een vriendelijke en geïnteresseerde reactie van de ander terugkrijgt en dat is weer heel goed voor je zelfvertrouwen, voor jouw mindset. 

Dus met jouw houding heb je ook invloed op jouw mindset. Wees je daar bewust van en maak er gebruik van. Van de indruk die jij maakt op jouw klant.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN