fbpx

Een offerte schrijven? Direct doen.

  • Ingrid van Ophem

Je mag een offerte maken. De klant is geïnteresseerd in jouw aanbod en wil dat graag op papier, zoals dat zo mooi genoemd wordt. Dat betekent dat jij aan de slag kan met het maken van een offerte. Niet altijd het leukste en makkelijkste om te doen. Iets wat je graag nog even voor je uitschuift en daar heb je hele goede argumenten voor. Je wilt het allemaal nog even op je in laten werken, er nog over nadenken en zo ineens is daar de deadline. Herken je dit? Hier een aantal redenen waarom je veel beter meteen aan de slag kan gaan met de offerte.

 

Gebruik het lekkere gevoel

Het feit dat de klant geïnteresseerd is en een offerte wil ontvangen is een fijn gevoel. Geeft veel positieve energie. Wanneer je meteen na het gesprek de offerte schrijft dan ga je dat met deze positieve energie doen. Dan neem je dat gevoel mee in de manier waarin je het schrijft.

Gebruik de woorden van de klant

Het is belangrijk dat de offerte de klant aanspreekt. Dat kan je onder andere doen door de woorden van de klant letterlijk te gebruiken in jouw offerte. Wanneer je net uit het gesprek komt dan zitten die woorden nog in je hoofd en ga je ze ook veel eerder en makkelijker gebruiken. Jouw schrijfstijl, jouw offerte is dan in dezelfde toon als het gesprek.

Vers in het geheugen

Vlak na het gesprek weet je nog precies wat er besproken is. Dat maakt het schrijven zoveel gemakkelijker. Je hoeft niet na te denken over hoe zat het ook alweer? Wilde hij dit wel of niet nu op deze manier? Het gesprek zit nog vers in je geheugen en daardoor schrijf je het veel sneller op.

Vragen stellen

Ben je toch nog iets vergeten te vragen of is iets je niet duidelijk dan bel je de klant natuurlijk op. Ook dan is het prettig wanneer dit vlak na het gesprek is en niet drie dagen later. De klant zit namelijk ook nog met dit gesprek in zijn hoofd en weet ook nog precies wat er is besproken. Dus die zit in dezelfde positieve flow als jij zit. 

Later checken

Door meteen te gaan schrijven creëer je ook tijd om er later nog eens naar te kijken. Naar de inhoud, maar ook naar de tekst die je geschreven hebt. Wanneer je iets een dag laat liggen en het dan nog eens doorleest vallen zinnen die niet goed lopen je veel sneller op. Dus het zorgt ervoor dat je offerte beter wordt. Zeker weten dat je er ook nog spelling fouten uit gaat halen die je eerder niet gezien hebt.

Het schrijven van de offerte direct na het gesprek heeft dus veel voordelen. Je schrijft de offerte sneller, beter en hij spreekt de klant meer aan. Heb je nog vragen dan kan je die meteen stellen. Daarmee laat je ook zien dat je er direct mee aan de slag bent gegaan. Dat je het belangrijk vindt.

Wil je meer tips voor het schrijven van een offerte. Volg dan de training Succesvolle Offertes. Check de website voor de data en de informatie. Dan haal je meer resultaat uit jouw offertes en gaat het je ook minder tijd en energie kosten om ze te schrijven.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN