fbpx

Een offerte opvolgen. Hoe doe je dat?

  • Ingrid van Ophem

Een offerte opvolgen hoe je dat? Deze vraag wordt mij heel vaak gesteld. Voor veel ondernemers en verkopers is het opvolgen van een offerte niet vanzelfsprekend. Want wat is het beste moment om te bellen? Je wacht een paar dagen, want ze willen vast nog even overleggen en je wilt ook niet opdringerig overkomen. Is dat verstandig? En vaak wordt er helemaal geen contact opgenomen. De klant belt zelf wel als hij interesse heeft. Wat is nu het beste om te doen?

Deze argumenten zijn vaak ook excuses om het niet of later te doen. Je ziet er tegenop om te bellen. Wat zeg je als de klant het te duur vindt? Misschien wil hij het wel anders en dan kan ik weer opnieuw beginnen. Wat als de klant nee zegt tegen het voorstel? Moeilijke gesprekken die een ondernemer soms liever uit de weg gaat. Dus wacht hij af en als hij niets hoort dan zegt hij tegen zichzelf: ze hadden blijkbaar toch geen interesse. En praat het op die manier voor zichzelf weer goed.

Maar wat communiceer je richting een potentiële klant wanneer je een offerte niet opvolgt of daar een week mee wacht? Geef je dan de indruk dat je de klant belangrijk vindt? Dat je interesse in hem hebt? Niet echt. Terwijl dit wel is wat een potentiële klant van jou verwacht. Conclusie, je moet iets doen wil je de klant aan je te binden en in elk geval van je laten horen.

De beste, maar voor sommige ook de engste, manier om dat te doen is door de klant te bellen en te vragen wat de klant van jouw voorstel vindt. Het liefst zo snel mogelijk na het versturen van jouw voorstel. Want hoe langer je wacht, hoe meer je er tegenop gaat zien. Maar wat nog belangrijker is hoe meer tijd je de klant geeft om na te denken, te vergelijken of elders te kopen.

Je kan het jezelf een stuk makkelijker maken door al van te voren af te spreken dat je gaat bellen nadat je de offerte hebt verstuurd. En wanneer je daar ook nog eens een dag en tijdstip voor afspreekt hoef je jezelf daar ook niet voor te motiveren. Je hebt immers een afspraak en de klant weet dat je belt. Hij heeft zich dan ook voorbereid en heeft het voorstel inmiddels doorgenomen. Je hoeft niet meer na te denken over het juiste moment om te bellen, want dat heb je al met de klant afgesproken.

Er zit een groot voordeel aan bellen ten opzichte van mailen. Je hoort direct wat de klant ervan vindt en je kan de vragen van de klant direct beantwoorden en de twijfel bij de klant wegnemen. Toch zijn er nog veel ondernemers die dit via de mail doen. Vaak ook omdat ze het niet prettig vinden dit via de telefoon te doen. Ze willen de klant niet lastig vallen,  zijn bang dat ze de vragen van de klant niet direct kunnen beantwoorden en willen niet afgewezen worden. Er zijn zoveel redenen om te mailen en niet te bellen. Terwijl bellen zoveel beter en sneller werkt. Het aantal offertes dat uiteindelijk in een verkoop resulteert is vele malen groter wanneer je belt, dan wanneer je mailt.

Dus bel een offerte altijd na. Maak een afspraak wanneer je belt en kom deze ook na. Wanneer je dat doet gaat jouw conversie, het aantal offertes dat door gaat, zeker omhoog. En je maakt het jezelf zoveel makkelijker.

Vind je het lastig om jouw offertes goed op te volgen? In de training Succesvoller Verkopen leer je hoe je op dit het beste kunt doen. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Check de website voor de data en de informatie en haal meer resultaat uit jouw offertes.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN