fbpx

Een aanvraag om informatie, wat doe jij daarmee?

  • Ingrid van Ophem

Je krijgt een aanvraag binnen via de website. Voor informatie over jouw product of dienst of voor het toesturen van een brochure. Er toont iemand interesse in jou of jouw product of dienst. Wat doe je dan? Stuur je keurig een brochure op? Beantwoord je de vraag van de klant? Ik hoop het wel. Maar dat is niet bij elk bedrijf het geval.

Geen reactie

Mij gebeurt het best vaak dat ik niets hoor op een aanvraag die ik per mail, via een website of de telefoon doe. Laatst heb ik een makelaar gebeld omdat we interesse hebben in een pand dat te koop staat. Ik heb twee vragen gesteld en daar werd ik over teruggebeld. Dat is nu twee weken geleden en ik heb nog steeds niets gehoord. Het pand staat nog wel steeds te koop, dus daar kan het niet aan liggen. Heel veel bedrijven laten hier enorme kansen liggen.

Nu hoop ik dat jij denkt, ja maar ik reageer altijd. Gelukkig maar, want dat is het minste wat je kan doen. Maar er kan veel meer dan de meeste ondernemers denken. Want alleen een brochure opsturen en dan rustig afwachten is niet voldoende. De informatie opsturen en de vraag beantwoorden is natuurlijk prima, maar er is nog veel meer mogelijk.

Een koopsignaal

Iedere klant die bij jou een vraag stelt heeft een behoefte. Geeft een koopsignaal dat hij interesse heeft in jouw product of dienst. Door het toesturen van de brochure geef je de klant de gevraagde informatie, maar is dat voldoende? Staat wat de klant zoekt ook in de brochure? Wordt daarmee alles ook duidelijk voor de klant? Kan hij dan zo bij jou een bestelling doen of heeft hij nog meer informatie nodig? Je hebt geen idee. Je wacht rustig af of de klant reageert en doet hij dat niet, dan is dat jammer.

Hier laat jij kansen liggen. Want waarom een brochure sturen als je niet weet of dit wel echt is wat deze klant nodig heeft? Is het niet veel handiger om eerst te vragen wat de behoefte van de klant is en daar op in te spelen? Misschien door alsnog de brochure toe te sturen, maar waarschijnlijk kan het ook zijn door een afspraak te maken en de wensen te inventariseren en de klant dat aan te bieden wat hij echt nodig heeft. De kans dat je dan ook iets verkoopt is vele malen groter.

Vraag een telefoonnummer

Je maakt het jezelf al zoveel makkelijker wanneer je zorgt dat de klant een telefoonnummer kan invullen wanneer hij informatie bij jou opvraagt. En klanten vullen dat in. Niet iedereen natuurlijk, maar heel veel wel en dan kan je bellen i.p.v. iets versturen. Dan kan je echt in contact komen met jouw potentiële klant.  Heb je geen telefoonnummer dan kan je dat altijd opvragen. Stuur de klant een mail en leg uit dat je nog een aantal vragen hebt voordat je de informatie op kan sturen. Grote kans dat de klant jou het telefoonnummer dan gewoon mailt.

Blijf in contact

Zorg dat je elk contact opvolgt met een nieuw contactmoment. Dus heb je de klant gesproken en de informatie verstuurd bel daarna nog een keer om te vragen of je dit de informatie is die de klant nodig heeft. Dat geeft je de mogelijkheid om jouw product of dienst ook daadwerkelijk te verkopen aan deze klant. Heeft hij meer of andere informatie nodig, dan kan je die meteen geven.


Je kan zoveel meer halen uit een aanvraag via jouw website, mail of via de telefoon. Gewoon door in contact te zijn en te blijven met jouw klant. Want verkopen via een brochure of de mail dat lukt maar weinig ondernemers. Daar heb je in de meeste gevallen toch echt persoonlijk contact voor nodig. 

Hoe ga jij dit in het vervolg aanpakken?

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN