fbpx

Durf jij de klant te vertellen wat het kost?

  • Ingrid van Ophem

Durf jij de klant te vertellen wat het kost? Of geeft je dat een ongemakkelijk gevoel? Dan ben jij zeker niet de enige met dit gevoel. Vaak wordt de prijs niet genoemd in het oriënterende gesprek en komt de klant er pas achter wanneer hij de offerte ontvangt. Dan staat het daar zwart op wit. Zonder uitleg, zonder onderbouwing. En dat is zonde, want daarmee laat je kansen liggen.

Ongemakkelijk gevoel

Het ongemakkelijke gevoel heeft verschillende oorzaken. De belangrijkste oorzaak is wel angst. Angst dat de klant gaat zeggen dat hij het te duur vindt. En dat wil je niet horen, dus ga je de confrontatie uit de weg. Een andere oorzaak is dat je de waarde van jouw product of dienst niet kan verkopen. Of omdat je onzeker bent over de prijs die je vraagt. De klant vindt het vast te duur. Toch is de prijs alleen in de offerte opnemen zonder deze te benoemen niet verstandig. Je ontneemt jezelf de kans om de prijs te verkopen. Te vertellen wat de klant krijgt voor deze prijs.

Verkoop de waarde

Iets is pas te duur wanneer het onvoldoende waarde heeft. Wanneer jij de klant laat zien wat hij allemaal krijgt voor de prijs die jij vraagt, dan gaat hij de waarde ervan zien. Het is dus belangrijk om de waarde van jouw product of dienst aan de klant te verkopen. Dat kan je niet in een offerte, dat kan je wel in een persoonlijk gesprek, Dan kan je de klant precies vertellen wat hij allemaal krijgt voor deze prijs. Dat doe je door goed te kijken naar zijn behoefte en te vertellen hoe jij in deze behoefte kan voorzien. Waar zit voor deze klant de waarde van jouw product of dienst.

Lukt het jou niet om meteen de prijs te noemen dan kan je de klant altijd bellen voordat je de offerte verstuurd. Dan kan jij rustig uitrekenen wat de prijs wordt en de klant telefonisch laten zien wat hij allemaal krijgt voor deze prijs. Het is altijd verstandig om de klant eerst te bellen voordat je het voorstel verstuurd. Dan kan je het nog toelichten en meteen een afspraak maken om het te bespreken nadat de klant het heeft gelezen. 

Wees overtuigd van jouw prijs

Wanneer jij niet overtuigd bent dan wordt de klant dat ook niet. Wanneer jij jouw product of dienst eigenlijk te duur vindt kan jij nooit met overtuiging jouw prijs noemen. Dan kan jij jouw prijs niet verkopen. Want jij ziet de waarde er niet van, dus de klant laten zien wat de waarde is wordt dan wel erg lastig. Schrijf eens op wat jij allemaal biedt voor de prijs die jij vraagt. Wat jouw waarde is en vergelijk dat met de concurrent. Wat biedt jij meer of beter? Kijk ook naar wat het de klant opbrengt. Wat krijgt hij wanneer hij jouw product of dienst gaat gebruiken? Wanneer jij de klant iets verkoopt dat € 500,- kost en hij gaat er vervolgens € 2000,- mee verdienen dan is het toch niet te duur?

De klant vindt het te duur

Je bent bang dat de klant het te duur vindt en je wilt de confrontatie over de prijs niet aan met de klant. Dan steek je jouw kop wel heel erg in het zand. Want denk je dat hij het minder duur vindt wanneer hij het bedrag in de offerte ziet staan? Nee toch? Noem gewoon jouw prijs. Met overtuiging en verkoop vooral de waarde. Dan heb jij de prijs ook makkelijker verkocht. En vindt hij het te duur? Dan kan je meteen achterhalen waarom en wat je daar eventueel mee kan doen. Dat lukt niet wanneer hij de prijs leest en niet met jou kan overleggen. 

Vertel de klant gewoon wat jouw product of dienst kost. Verkoop de waarde en daarmee ook de prijs. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN