fbpx

Wij helpen u de juiste keuze maken

  • Ingrid van Ophem

Dit bilboard is mij al vaker opgevallen. Op het parkeerterrein van de Gamma. Wij helpen u de juiste keuze maken staat erop. Een tekst waar ik blij van word. Als consument omdat het mij, terwijl ik uit de auto stap, al het gevoel geeft dat het goed gaat komen. En als verkooptrainer omdat dit nu precies de reden is waarom de klant een verkoper om hulp vraagt. Om te helpen kiezen uit het enorme assortiment.

Want ik heb al heel vaak voor een schap met een enorm aanbod schroeven gestaan terwijl ik dacht waar ligt die ene schroef die mijn man nodig heeft? En vaak rij ik naar de bouwmarkt terwijl hij midden in een klus zit en het dus meteen nodig heeft. Fijn als je dan aan iemand kan vragen welke de juiste is. Zo vanzelfsprekend is dat overigens niet. Want wanneer de verkoper mij vertelt dat er twee mogelijkheden zijn en hij mij niet kan vertellen welke ik het beste kan kiezen dan ga ik met lege handen naar huis. En dat gebeurt nog veel te vaak. 

Dat je advies vraagt aan een verkoper en dat de verkoper je dan een aantal mogelijkheden laat zien en aan jou de keuze laat. Wanneer je veel kennis hebt van het product dat je gaat kopen dan lukt het nog wel om zelf te kiezen. Maar heb je geen idee welke je het beste kan kiezen dan kies je niet. Dan denk je nog even na. Besluit om nog even op internet verder te zoeken en te vergelijken of je gaat naar een andere winkel om te kijken wat ze daar hebben. Terwijl dat helemaal niet is wat je wilt. Je wilt iets kopen

Veel verkopers beseffen niet dat de klant helemaal geen keuze wil. Dat hij hier helemaal niet blij van wordt. Dat hij juist hulp vraagt omdat hij zelf niet kan kiezen of geen idee heeft wat de juiste keuze is. Dat de klant juist graag wil dat jij als verkoper de keuze maakt. Ja maar moet ik dan kiezen voor de klant is een vaak gestelde vraag tijdens een training wanneer ik dit onderwerp bespreek. Ja, jij als verkoper maakt de keuze. Maar hoe kan ik nu bepalen wat het beste is en wat als ik de verkeerde keuze maak

En dat is precies de reden waarom verkopers het liever niet doen. Ze zijn er bang voor. Kiezen voor de klant is eng. Ik vraag dan altijd wat ze nodig hebben om te kunnen kiezen. En het antwoord is natuurlijk dat ze inzicht nodig hebben in de wensen van de klant. Dat betekent vragen stellen en achterhalen wat de wensen van de klant zijn. Want wanneer je precies weet wat de klant wil dan is het ook veel makkelijker om de keuze te maken voor de klant. En heb je twee mogelijkheden die beide even goed zijn, dan kies je er daar gewoon eentje van. Want de klant vertellen dat hij deze allebei kan nemen en dat ze allebei goed zijn zorgt ervoor dat de klant weer gaat nadenken, twijfelen en waarschijnlijk niet koopt.

Wanneer je niet durf te kiezen voor de klant ga je minder verkopen. Dan krijg je klanten die nog willen overleggen. Die verder gaan kijken en dat is meestal bij de concurrent. En die daar dan overtuigd raken van hun keuze en kopen wat ze bij jou ook hadden kunnen kopen. Dus kies voor de klant. Net als bij de Gamma waar ze de klant graag helpen om de juiste keuze te maken.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN