fbpx

7 tips voor een succesvol verkoopgesprek

  • Ingrid van Ophem

Het doel van elk verkoopgesprek is om aan de klant jouw product of dienst te verkopen. Het gesprek loopt alleen niet altijd zo als jij het wilt en niet elke klant zegt ja tegen jouw aanbod. In mijn blog van deze week 7 tips om succesvoller te zijn met jouw verkoopgesprek. Om vaker de ja te krijgen van jouw klant.

Zorg voor een positieve mindset

Een positieve mindset is essentieel voor een succesvol verkoopgesprek. Dus wees ervan overtuigd dat jij deze klant gaat helpen met jouw product of dienst. De klant blij is met wat jij hem te bieden hebt en dat hij straks ja gaat zeggen tegen jouw aanbod. Dan is jouw houding en taalgebruik ook veel overtuigender.

Bereid het gesprek goed voor

Ga goed voorbereid het gesprek in. Zorg dat je weet met wie je in gesprek gaat en wat de (mogelijke) behoefte van de klant is. Bepaal van te voren het doel van het gesprek. Dan verloopt het gesprek veel makkelijker, wek je vertrouwen en sluit je sneller de deal.

Toon oprechte interesse in de klant

Dit doe je door vragen te stellen en zo te achterhalen hoe jij deze klant van dienst kan zijn. Wanneer je een goed beeld hebt van de wensen van de klant kan je uitleggen wat voor deze klant van belang is om te weten over jou, jouw product of dienst.

Vertel dat je goed bent

De klant wil van jou horen dat hij bij jou op het juiste adres is. Dat doe je door jouw meerwaarde, jouw toegevoegde waarde te benoemen. Verkoop jezelf. 

Denk niet voor de klant

We denken al snel in aannames en vullen in wat de klant denkt. Het is veel beter om vragen te stellen en zo te achterhalen wat de klant denkt, wil en voelt. Dat betekent luisteren, doorvragen en samenvatten. Dus niet denken dat hij waarschijnlijk iets bedoelt, maar vragen wat het precies is.

Verkoop jouw aanbod

Vertel waarom je dit aanbod doet en waarom het bij de wensen van de klant past. Verkoop het aanbod door de wensen van de klant te koppelen aan jouw aanbod. 

Help de klant bij twijfel

Een klant die twijfelt is nog niet helemaal of helemaal niet overtuigd. Deze klant heeft hulp nodig, die wil dat jij helpt beslissen. Vraag waar hij over twijfelt en haal de twijfel weg. 

Blijf in contact

De klant kan nog niet meteen beslissen. Hij wil het overleggen. Maak dan een afspraak om het aanbod te bespreken nadat hij het overlegd heeft. Niet wachten tot de klant zelf contact opneemt, maar pro-actief zijn.

Vraag om de koop

De klant verwacht van jou dat jij hem om de deal vraagt. Dat gaat hij niet zelf doen. Dus altijd vragen om de koop. Wanneer je dat niet doet, dan mis je heel veel omzet en voer je verkoopgesprekken zonder resultaat.

Dit zijn een aantal tips voor een succesvol verkoopgesprek. Er zijn er nog veel meer, maar wanneer je deze toepast ga je vaker de deal sluiten. Haal jij meer resultaat uit jouw verkoopgesprekken.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN