Wat maakt jou uniek?

  • Ingrid van Ophem

Een klant heeft een reden nodig om voor jou te kiezen. Wanneer jij een vergelijkbaar product of een zelfde dienst levert als een ander, dan wil de klant een argument horen waarom hij het beste bij jou kan kopen. De klant wil zien dat én hoe jij je onderscheidt van de andere aanbieders. En hij wil van jou horen wat dat verschil is. Maar weet jij wat jou uniek maakt? Kun jij de klant haarfijn uitleggen wat dat is? Waarom de klant het beste voor jou kan kiezen?

Wij Nederlanders zijn niet gewend om van ons zelf te zeggen dat we goed zijn. Want steek je met je hoofd boven het maaiveld uit en val je daardoor op dan hebben we daar met zijn allen al heel gauw een mening over. En wanneer iets dan niet lukt wijzen we ook nog eens graag en gniffelen zoiets van: zie je nu wel. Die vindt zichzelf heel wat en kijk nu eens.

We worden al heel jong beïnvloed door deze manier van denken. Op school stond er bij een proefwerk bovenaan altijd hoeveel fouten je had gemaakt, nooit hoeveel vragen je goed beantwoord had. We zijn gewend te kijken naar wat fout gaat in plaats van naar wat goed gaat.

Vertellen dat je ergens goed in bent hebben we niet geleerd. En benoemen wat dat dan is is heel lastig. In een sollicitatiegesprek is het antwoord op de vraag wat zijn de punten waar jij je nog op wilt ontwikkelen meestal langer dan het antwoord op de vraag waar ben je goed in.

Jezelf verkopen is voor veel ondernemers één van de lastigste dingen van het ondernemerschap. Wil je omzet behalen, jouw product of dienst verkopen dan is jezelf verkopen misschien nog wel het belangrijkste onderdeel van het verkoopgesprek.

In de verkooptraining vraag ik aan deelnemers altijd wat hun meerwaarde, hun toegevoegde waarde is. En de flipover moet vol, voeg ik daar dan ook nog aan toe. Dat is vaak een zware bevalling. Want veel kennis en ervaring lukt nog wel om te bedenken, maar dan? Wat maakt jou uniek? Waarom kan ik beter bij jou kopen en niet bij jouw concurrent. Dat is niet zo gemakkelijk om te benoemen. Uiteindelijk  komt hij vol, maar dat lukt vaak pas na heel veel nadenken en spiegels voorhouden.

Wat ik al eerder in dit blog schrijf, de klant wil dat nu juist wel van jou horen. En wanneer de klant jou letterlijk de vraag stelt: Waarom kan ik beter bij jou kopen en niet bij een ander?  en jij kan die niet goed beantwoorden? Wat denk je dan dat de klant doet? Juist ja, die gaat verder kijken. Want als jij al niet overtuigd bent dat je beter bent of een beter product biedt, hoe overtuig je dan de klant? 

Pak een stuk papier en ga er eens rustig voor zitten. Bedenk wat jou uniek maakt. Wat jou onderscheidt van ander aanbieders. O ja, het vel moet vol. En nu niet stiekem een post-it pakken. Maar een flink stuk papier en benoem 15 punten waarin jij beter bent. Zorg dat je deze punten paraat hebt en ze aan de klant kan vertellen wanneer hij erom vraagt. Of nog beter voordat hij ernaar vraagt. 

Aan de slag dus. Succes met het benoemen van jouw toegevoegde waarde. Dat wat jou uniek maakt.

Vind je het lastig om ze te benoemen? Wil je leren hoe je dit op een natuurlijk manier overbrengt zonder pusherig of opdringerig over te komen? Dan raad ik je de verkooptraining Succesvoller Verkopen van harte aan. Dan gaan we samen de flipover vullen met jouw toegevoegde waarde en leer je ook hoe je deze op een natuurlijke manier in het gesprek kan verweven.

 

Succesvoller Verkopen
Pettemerstraat 12b
1823 CW Alkmaar
+31 6 547 141 28
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2019 SMACK it CREATIONS
ALL RIGHTS RESERVED

Agenda

Meld je nu aan voor een van onze trainingen


AANMELDEN