Zie jij jezelf als de expert op jouw vakgebied?

  • Ingrid van Ophem

Klanten zien jou als de expert. Want jij weet meer dan de klant. Wanneer de klant een probleem heeft en daar een oplossing voor zoekt gaat hij op zoek naar iemand die hem kan helpen. Hij gaat op zoek naar iemand die meer weet dan hij over dit probleem. Hij zoekt een expert.

Veel ondernemers hebben moeite met zichzelf expert te noemen.

Er zijn toch anderen die meer weten over dit onderwerp dan ik, zeggen ze dan vaak tegen mij. Dat klopt. Dat is zeker het geval. Maar dat heeft niets te maken met jouw expertise. Wanneer jij van een onderwerp veel weet, hier veel ervaring mee hebt en de ander kan helpen. Dan ben je de expert. Dan weet je meer en dat maakt jou de expert. Zo ziet de klant jou en zo hoor jij jezelf ook te zien. Want als jij dat niet gelooft, dan gelooft de klant jou ook niet.

Jij kijkt naar anderen die in jouw vakgebied meer ervaring hebben. Misschien ook meer klanten en omzet hebben. Groter zijn. Dat is in jouw ogen de expert op jouw vakgebied. Maar is dat de enige expert? Zijn er op de wereld geen andere experts, die nog meer ervaring, klanten en omzet hebben? Waarschijnlijk wel en in de ogen van jouw expert is dat zijn of haar expert. Dus het maakt niet uit hoeveel kennis en ervaring jij hebt. Zolang jij meer kennis en ervaring hebt dan een ander ben jij zijn expert. En klanten kopen graag bij een expert. Die willen graag hulp van iemand die kennis van zaken heeft. Die de expertise heeft om hem goed te helpen.

Daarom is het zo belangrijk om jezelf als expert te zien. Want dat is waar een klant naar op zoek is. Die wil van jou horen dat jij goed bent. Dat hij bij jou op het juiste adres is. Dat hij niet verder hoeft te zoeken.

Laat zien dat jij overtuigd bent van jezelf. Vertel wat jouw expertise is, wat jij goed kan. Wat jouw bedrijf goed kan. Hoe jij anderen hebt geholpen. Vertel de klant dat jij de expertise hebt die hij zoekt. Daarmee geef je de klant het gevoel dat het goed komt. Dan heeft hij vertrouwen in jou en jouw product en gaat hij dit ook kopen.

Zie jezelf dus als de expert, de klant ziet jou ook zo. Waarin ben jij een expert?

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

  • Wil jij ook meer klanten en meer omzet?Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Wil jij ook meer klanten en meer omzet?

    Vandaag kreeg ik de vraag van iemand wat ik nu het leukste vind. Een training voor zelfstandig ondernemers of een training bij een multinational. Ik doe het allebei en ik vind het ook allebei heel leuk om te doen. Maar als ik echt heel eerlijk ben dan ligt mijn hart toch wel het meest bij het trainen en coachen van een zelfstandig ondernemer. Heel veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf met een duidelijk idee wat ze willen gaan doen. Wat ze willen gaan verkopen. Alleen hoe je dat verkoopt, daar hebben ze vaak geen ervaring mee. Dat is zo jammer, want velen haken af, stoppen met hun bedrijf omdat verkopen ze niet lukt. Wanneer je deze ondernemers kan helpen om te slagen met hun bedrijf. Dat is wel het mooiste om te doen.

    Lees verder

  • Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, vind jij dat ook zo moeilijk?

    Jezelf verkopen, dat is voor veel ondernemers best moeilijk. Dat hoor ik ook vaak van mijn klanten. Dat ze jaren in de verkoop hebben gezeten en dachten dat gaat mij in elk geval lukken nu ik mijn eigen onderneming heb. Maar dat valt in de praktijk vaak tegen. Want jezelf en jouw product of dienst verkopen is iets heel anders dan iets verkopen van een bedrijf waar je voor werkt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen


    AANMELDEN