Kijk jij wel eens door de ogen van de klant?

Je bent als ondernemer druk met het runnen van jouw bedrijf. Met de waan van de dag, de mailbox en alles wat erbij komt kijken om de omzet te realiseren. Maar hoe vaak leun jij achterover en kijk je rond en denkt waar ben ik nu eigenlijk mee bezig? Hoe doe ik het en doe ik het ook op een manier die voor mijn klant de beste manier is? Kijk jij wel eens door de ogen van de klant naar jouw bedrijf?
Door mijn werk kom ik bij veel bedrijven over de vloer. Door de trainingen en coaching gesprekken krijg ik ook vaak een kijkje in de manier van werken binnen het bedrijf. Het valt mij op dat iedereen heel druk is met de dagelijkse bezigheden. Dat vanuit de waan van de dag beslissingen worden genomen en dat die dan gebaseerd zijn op wat voor de ondernemer, het bedrijf of de afdeling het beste werkt. De klant wordt hierbij vaak uit het oog verloren. De beslissingen worden niet genomen vanuit wat voor de klant het beste is, maar wat voor het bedrijf het beste werkt. Er wordt niet gekeken door de ogen van de klant.
Zelf ben ik ook consument en verbaas mij dan ook hoe bedrijven werken. Ik begrijp best dat een schoenenwinkel niet alle maten op voorraad heeft. Natuurlijk kan dat gebeuren. Maar om dan voor te stellen dat ik ze thuis online kan bestellen en niet de moeite te nemen om dat in de winkel voor mij te doen én te zorgen dat ze thuis worden bezorgd. Dan denk je niet vanuit de klant. Of om ze te bestellen zodat ik ze volgende week in de winkel kan passen. Dat is een gemiste kans. In dit geval wel, want we zijn toch nog even een andere schoenenwinkel binnengelopen en hebben daar schoenen gekocht. Wanneer de winkel ze voor ons besteld had, dan waren we echt niet verder gaan zoeken.
Wanneer je dit leest dan herken je dit vast en kan je zo een voorbeeld geven van een soortgelijk voorval. Want wanneer het jou als consument overkomt, dan zie je heel duidelijk wat er beter kan. Ik ben ervan overtuigd dat jouw klanten ook momenten hebben waarop ze denken, waarom kan dit niet en dat jij niet eens bedenkt om dit anders te doen. Je doet het al zolang zo, het is voor jou handiger of sneller om het op deze manier te doen. Je kan het ook bedrijfsblind noemen. En zolang jij je bezig houdt met de waan van de dag en niet af en toe afstand neemt en eens kritisch gaat kijken. Kijken naar wat doe ik en waarom doe ik het zo en hoe zou ik het anders kunnen doen. Dan blijft dit zo. Dus kijk af toe eens van een afstand naar jouw bedrijf. Door de ogen van de klant. Is de manier zoals jij het nu doet ook de manier hoe jij het zelf als klant het liefste zou zien of ervaren?
Neem er eens de tijd voor en kijk eens naar jouw bedrijf door de ogen van de klant.
Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.