Waarom je twee oren hebt en maar één mond

  • Ingrid van Ophem

Herken jij de verkoper die alleen maar praat en niet luistert? Die vooral veel vertelt en jou geen enkele vraag stelt? Die verkoper waar jij je hoogstwaarschijnlijk enorm aan ergert en waarbij je denkt ik wil hier zo snel mogelijk weg? Die verkoper die jij niet wilt zijn wanneer jij met jouw klant een gesprek voert? In verkooptrainingen gebruik ik vaak de zin: Je hebt niet voor niets twee oren gekregen en maar één mond. Dat betekent namelijk dat je twee keer zoveel moet luisteren dan dat je praat.

Een verkoper die alleen maar praat en niet vraagt irriteert de klant. Want wanneer je alleen maar praat en niet luistert dan vertel je heel veel wat niet van toepassing is voor deze klant. Wanneer een autoverkoper vertelt dat deze auto zo lekker rijdt wanneer je 120 kilometer per uur rijdt en jij rijdt nooit op de snelweg, dan is dat informatie waar jij helemaal niet geïnteresseerd in bent. Wanneer de wasmachine verkoper jou dit model aanprijst omdat het wel 10 kilo per keer kan wassen en jij bent alleen en hebt misschien twee wassen in de week. Dan is dit voor jou totaal niet handig en haak je af. Dan denk je al heel snel laat maar zitten.

Wanneer de wasmachine verkoper eerst had gevraagd hoeveel jij per week wast, dan had hij meteen geweten dat deze wasmachine voor jou niet interessant is en een andere aangeboden en deze waarschijnlijk ook verkocht. Wanneer de autoverkoper had gevraagd waar de klant de auto voor ging gebruiken en dan gehoord had dat het vooral in en om de stad was en niet om elke dag over de snelweg naar het werkt te gaan, had hij een andere auto aangeboden. Of dezelfde auto maar dan had hij verteld dat hij klein is en dus uitermate geschikt voor in de stad. Dan wordt de auto ineens wel interessant. 

Als verkoper heb je veel kennis over het product of de dienst die je aanbiedt. En een grote valkuil is om daar heel veel over te willen vertellen. Het is veel beter om eerst te vragen wat de wensen van de klant zijn en dan te kijken welke kennis je kan gebruiken om deze klant te vertellen dat jouw product of dienst bij deze wensen past. Die wensen achterhaal je door de klant vooral veel vragen te stellen. En dan door te vragen op de antwoorden die de klant geeft op jouw vragen. Dan achterhaal je de wensen en kan je een passend advies geven.

Het is heel simpel om voor jezelf te checken of je jouw oren en jouw mond in de juiste verhouding gebruikt. Wanneer jij meer aan het woord bent dan de klant dan praat je meer dan dat je luistert. Merk je dat je teveel aan het woord bent, stel dan vragen aan de klant. Vooral open vragen zorgen ervoor dat de klant jou veel vertelt en jou veel informatie geeft. Met die informatie kan je de klant een goed en passend advies geven.

Dus vergeet nooit waarom je twee oren hebt gekregen en maar één mond.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Succesvoller Verkopen
Pettemerstraat 12b
1823 CW Alkmaar
+31 6 547 141 28
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

© 2019 SMACK it CREATIONS
ALL RIGHTS RESERVED

Agenda

Meld je nu aan voor een van onze trainingen


AANMELDEN