fbpx

Waarom je twee oren hebt en maar één mond

  • Ingrid van Ophem

Herken jij de verkoper die alleen maar praat en niet luistert? Die vooral veel vertelt en jou geen enkele vraag stelt? Die verkoper waar jij je hoogstwaarschijnlijk enorm aan ergert en waarbij je denkt ik wil hier zo snel mogelijk weg? Die verkoper die jij niet wilt zijn wanneer jij met jouw klant een gesprek voert? In verkooptrainingen gebruik ik vaak de zin: Je hebt niet voor niets twee oren gekregen en maar één mond. Dat betekent namelijk dat je twee keer zoveel moet luisteren dan dat je praat.

Een verkoper die alleen maar praat en niet vraagt irriteert de klant. Want wanneer je alleen maar praat en niet luistert dan vertel je heel veel wat niet van toepassing is voor deze klant. Wanneer een autoverkoper vertelt dat deze auto zo lekker rijdt wanneer je 120 kilometer per uur rijdt en jij rijdt nooit op de snelweg, dan is dat informatie waar jij helemaal niet geïnteresseerd in bent. Wanneer de wasmachine verkoper jou dit model aanprijst omdat het wel 10 kilo per keer kan wassen en jij bent alleen en hebt misschien twee wassen in de week. Dan is dit voor jou totaal niet handig en haak je af. Dan denk je al heel snel laat maar zitten.

Wanneer de wasmachine verkoper eerst had gevraagd hoeveel jij per week wast, dan had hij meteen geweten dat deze wasmachine voor jou niet interessant is en een andere aangeboden en deze waarschijnlijk ook verkocht. Wanneer de autoverkoper had gevraagd waar de klant de auto voor ging gebruiken en dan gehoord had dat het vooral in en om de stad was en niet om elke dag over de snelweg naar het werkt te gaan, had hij een andere auto aangeboden. Of dezelfde auto maar dan had hij verteld dat hij klein is en dus uitermate geschikt voor in de stad. Dan wordt de auto ineens wel interessant. 

Als verkoper heb je veel kennis over het product of de dienst die je aanbiedt. En een grote valkuil is om daar heel veel over te willen vertellen. Het is veel beter om eerst te vragen wat de wensen van de klant zijn en dan te kijken welke kennis je kan gebruiken om deze klant te vertellen dat jouw product of dienst bij deze wensen past. Die wensen achterhaal je door de klant vooral veel vragen te stellen. En dan door te vragen op de antwoorden die de klant geeft op jouw vragen. Dan achterhaal je de wensen en kan je een passend advies geven.

Het is heel simpel om voor jezelf te checken of je jouw oren en jouw mond in de juiste verhouding gebruikt. Wanneer jij meer aan het woord bent dan de klant dan praat je meer dan dat je luistert. Merk je dat je teveel aan het woord bent, stel dan vragen aan de klant. Vooral open vragen zorgen ervoor dat de klant jou veel vertelt en jou veel informatie geeft. Met die informatie kan je de klant een goed en passend advies geven.

Dus vergeet nooit waarom je twee oren hebt gekregen en maar één mond.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN