Durf jij door te pakken naar de verkoop?

Doorpakken naar de verkoop. De klant vragen of hij het ook wil kopen. Dat gebeurt weinig. Veel te weinig. Dit is het punt waarop het in het verkoopgesprek echt lastig wordt voor veel verkopers, veel ondernemers. Want ja, dat vind ik pusherig en opdringerig. De klant geeft zelf wel aan dat hij het wil kopen. Daar hoef ik toch niet naar te vragen? Helaas is dit wel het geval. Helaas voor veel ondernemers, want die willen dit niet. Terwijl de klant juist het gevoel heeft: als jij het niet vraagt dan ga ik nu ook niet zeggen dat ik het wel wil kopen. Dat zijn gemiste kansen. Zonde want je hebt er al zoveel tijd in gestopt. Je hoeft alleen nog maar te vragen of de klant het wil kopen.
Wat is het juiste moment om door te pakken
Je pakt door naar de verkoop op het moment dat je de klant een aanbod hebt gedaan. Je inventariseert de wensen, achterhaalt het probleem van de klant en je zoekt de oplossing voor dit probleem binnen jouw product of dienst. Deze oplossing bied je aan. Dat is jouw aanbod aan de klant. En dan komt het moment waarop je wilt weten of de klant jouw aanbod goed vindt. Dus stel je de vraag: Wat vindt u ervan?
Wat vindt u ervan?
Stel jij die vraag wel eens? Wat vindt u ervan? Of kom je in zo’n ongemakkelijke moment terecht dat jij niets weet te zeggen. De klant een beetje mompelt of misschien zelfs niets zegt en jij denkt; Wat nu? Dat is het moment dat je gaat vragen wat de klant ervan vindt? En dan krijg je het antwoord wat jij wilt horen. Hij vindt jouw aanbod helemaal passen bij zijn wensen of hij wil twijfelt nog. Hij ziet nog bezwaren en is nog niet overtuigd. Dat achterhaal je wanneer je de klant deze vraag stelt. Wat vindt u ervan?
Pak door naar de verkoop
Wanneer de klant enthousiast is en jouw aanbod precies is wat hij nodig heeft, is dit het moment om door te pakken naar de verkoop. En dat lukt de meeste verkopers wel. Die durven dan wel iets te zeggen als: zal ik het dan gaan regelen of zullen we dit dan doen? Hoewel ik ook best vaak tegen kom dat zelfs dan door sommige verkopers niet wordt doorgepakt naar de verkoop. Dat ze de klant zo weer weg laten lopen als hij niet zelf zegt dat hij het kopen wil.
Achterhaal de twijfel
Een twijfelende klant, een klant die nog niet of nog niet helemaal overtuigd is, daar ligt de uitdaging om te durven door te pakken naar de verkoop. Dat gaat niet lukken wanneer je nu tegen deze klant zegt: deze dan maar doen? Dan haakt hij af. Waar deze klant behoefte aan heeft is hulp. Hulp bij het maken van de keuze. Hij wil dat jij zijn twijfels wegneemt en hem vertelt dat hij de juiste keuze maakt.
Dus vraag aan deze klant waarom hij twijfelt en neem die twijfel weg. Met goede argumenten, met voorbeelden dat het wel werkt en bij hem past. Als dat je lukt dan kan je ook bij deze klant doorpakken naar de verkoop. Maar ook hier, of juist hier, is vragen naar de koop belangrijk om de klant over de streep te trekken. Doe dat alleen wanneer je weet dat de klant ook echt de juiste keuze maakt. Anders ben je zo’n gladde verkoper waarbij het alleen om de omzet gaat en niet om de klant zo goed mogelijk te helpen. En die wil jij niet zijn, die gladde verkoper. Tenminste dat neem ik aan.
Doorpakken tijdens het verkoopgesprek
Je kan ook al tijdens het verkoopgesprek doorpakken naar de verkoop. In de fase van het inventariseren kan je al vragen stellen waarbij de klant aan zichzelf al bevestigt dat hij van jou een product of dienst krijgt aangeboden dat hij nodig heeft. Door bij verschillende mogelijkheden die jij biedt de klant al een aantal keer ja te laten zeggen tegen jouw aanbod. Ik heb het gevoel dat uw voorkeur uitgaat naar de eerste mogelijkheid? Wanneer de klant hier ja op antwoord kan jij zeggen: dan ga ik daarvan uit of dan kiezen we die. Hij heeft dan al beslissingen genomen, keuzes gemaakt en dan is de uiteindelijk ja, nadat jij het aanbod hebt gedaan, ook veel makkelijker voor de klant. Hij beslist al gedurende het gesprek dat hij het wil kopen.
Durf te vragen
Op deze manier overtuig je de klant, maar ook jezelf dat je de klant het juiste aanbod doet en durf jij dus ook makkelijker te vragen naar de koop. Door te pakken naar de verkoop. De klant durft ook veel makkelijk ja te zeggen. Dat heeft hij al een aantal keren gedaan. Hij heeft al veel eerder in het proces ja tegen jou gezegd. Dus vraag om de koop. Het gaat je omzet opleveren.
Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.
Durf jij door te pakken naar de verkoop?