fbpx

Maak van elk gesprek een leuk gesprek

  • Ingrid van Ophem

Wat is het toch fijn om te werken met enthousiaste klanten. Om gesprekken te voeren die lekker lopen en waarbij de klant positief reageert op jouw vraag of voorstel.  Dat je ophangt met een blij gevoel en dat een klant jou energie geeft. Er zijn dagen dat dit gebeurt, maar er zijn er ook dagen dat je klanten afwijzend reageren, misschien zelfs zeuren, dat het gewoon allemaal niet loopt. Dat heb je voor een groot deel zelf in de hand. Jij kan bepalen of jouw gesprek een leuk gesprek wordt en jouw klant dus een leuke klant wordt.

Hoe doe je dat?

Er zijn dagen waarop de gesprekken met klanten niet lopen. Dat je er waarschijnlijk ook al tegenop zag om te gaan bellen en nu weer bevestigd krijgt dat het ook helemaal niet leuk is om te doen. Dat je zuchtend en mopperend ophangt. En het lijkt ook wel of dat met alle klanten het geval is op zo’n dag.

Ligt dat dan aan de klant? Zijn al die klanten dan tegelijk minder leuk dan de dag ervoor? Natuurlijk niet, dat ligt aan jou. Jij zit waarschijnlijk niet lekker in je vel. Misschien voel je je niet lekker en heb je hoofdpijn of maak je je ergens zorgen over. Heb je gisteravond iets te veel gedronken of ben je iets te laat naar bed gegaan. Had je eerder op de dag een klant aan de lijn die onredelijk was en ben je daar nog boos over. Dat gevoel neem je mee in jouw gesprekken. Dat straal je uit, ook aan de telefoon. Daardoor lopen de gesprekken minder soepel, stop jij er minder energie in. Ben je misschien zelfs wel kortaf tegen de klant.

Wanneer je lekker in je vel zit, bruist van energie, er zin in heb. Dan zijn jouw gesprekken ook leuker. Reageren klanten positiever. Klanten gaan dus mee in jouw gevoel. Die gaan ook bruisen van de energie en die krijgen er ook zin in. Die worden net zo leuk als jij bent.

Jij kan dus zorgen dat de klant leuk wordt. Want als jij in een negatieve flow zit en jouw gesprekken niet lekker lopen, dan ligt dat aan jou. En jij kan iets doen aan jouw gedrag. Je kan jezelf een schop onder de kont geven en tegen jezelf zeggen dat het nu genoeg is. Jouw mindset veranderen. Denken dat het wel leuk is om een klant te bellen. Zorgen dat je enthousiasme uitstraalt.

Loop een rondje, doe iets wat je leuk vindt. Kijk een aantal blooper filmpjes. Het maakt niet uit hoe je het doet maar wees je bewust dat het aan jou ligt en dat jij hier iets aan kan doen en doe er iets aan.

Lukt het je niet om te veranderen, omdat die hoofdpijn toch wel heel hardnekkig is? Stel dan zo veel mogelijk telefoontjes uit tot morgen. Daar doe je jezelf en de klant een groot plezier mee. Dat is overigens geen excuus om bellen elke dag voor je uit te schuiven.

Zit je in een positieve flow, maak daar dan gebruik van. Bel iedereen die je bellen kan. Bel nog even die persoon die je bij een netwerkbijeenkomst tegenkwam en waar je nog een afspraak mee wilt maken. Maak er gebruik van dat je enthousiast en blij bent. Het maakt jouw gesprek namelijk zoveel makkelijker en beter.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN