fbpx

10 Tips om beter te scoren met jouw offertes

  • Ingrid van Ophem

Je hebt veel geïnvesteerd om met een klant aan tafel te komen. Dat is gelukt en nu wil de klant een voorstel van jou ontvangen met jouw aanbod. In het maken en het opvolgen van een voorstel of een offerte gaat het nogal eens mis. En dat is zonde, want een goede offerte zorgt voor een hoger slagingspercentage van jouw offerte. In dit blog een aantal punten die belangrijk zijn voor een goede offerte. Met tips hoe je ervoor zorgt dat de klant sneller ja zegt tegen jouw offerte.

1. Maak een offerte niet te lang. Niemand zit erop te wachten om heel veel tekst door te nemen. Met maximaal twee A4‘tjes hou je het overzichtelijk. Heb je veel extra informatie over bijvoorbeeld technische details, stuur die dan als een bijlage mee.

2. Maak een duidelijke indeling. Met per onderdeel een eigen kopje en werk met opsommingen. Zorg dat het er overzichtelijk uitziet.

3. Verstuur de offerte als een pdf. Dat zorgt ervoor dat de mooie indeling die jij hebt gemaakt niet ineens door elkaar staat en verspringt omdat jouw klant andere instellingen gebruikt. Met een pdf blijft jouw opmaak altijd behouden.

4. Lange zinnen en moeilijke woorden sporen niet aan tot verder lezen. Maak gebruik van spreektaal. Dat spreekt aan. Dus schrijf zoals je tegen de klant praat.

5. Bij het gebruik van standaard openings- en afsluitzinnen mis je de connectie met de specifieke wensen van de klant. Wanneer je een persoonlijke openingszin gebruikt dan spreekt het voorstel de klant meteen vanaf het eerste moment aan.

6. Vermijd het gebruik van hulpwoorden als zullen, willen en kunnen. Gebruik daadkrachtige taal, daarmee overtuig je. Dat is een goede oplossing. i.p.v. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn.

7. Laat zoveel waarde zien dat de prijs minder belangrijk wordt. Dus verkoop in jouw voorstel de waarde van jouw dienst of product.

8. Een offerte is niet vrijblijvend. Tenminste jij wilt niet dat het vrijblijvend is. Gebruik het woord vrijblijvend dan ook niet, maar ga ervan uit dat de klant ja zegt tegen jouw voorstel. Het is immers een onweerstaanbaar voorstel.

9. Als afsluitende zin wordt vaak de volgende zin gebruikt: Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd en als er vragen of onduidelijkheden zijn kan u mij altijd bellen.Dit klinkt voor velen heel klantvriendelijk, maar als jij hoopt dat je de klant voldoende hebt geïnformeerd dan weet je dat dus niet zeker. En de klant begrijpt zelf ook echt wel dat hij altijd kan bellen voor vragen of onduidelijkheden. Maar hoe kunnen er in jou offerte nu onduidelijkheden zijn voor de klant? Je communiceert hier aan alle kanten dat je zelf ook niet overtuigd bent. 

Met de afsluitzin: Ik regel het graag voor u en ben benieuwd naar uw reactie op het voorstel. Morgen bel ik u om het te bespreken. Laat je zien dat je overtuigd bent dat je het goed hebt gedaan en hou je zelf de leiding in het contact. Je vergroot hiermee de kans dat de klant ja zegt tegen jouw voorstel met tientallen procenten.

10. En natuurlijk lees je het een aantal keer door en haal je alle schrijf- en taalfouten uit jouw voorstel. Print het uit een lees het nog een keer door. Dan zie je ineens dingen die je op het scherm niet zijn opgevallen.

Met deze tips verhoog je de kans dat de klant ja zegt op jouw voorstel. Dus pas ze toe en haal meer rendement uit de tijd die je investeert in jouw potentiële klant en in jouw offerte.

Wil je meer tips en leren hoe een goede offerte schrijft en opvolgt? Check dan op de website de datum van de volgende training Succesvolle Offertes. Een training speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met meer resultaat haalt uit jouw offertes. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN