fbpx

Wat is belangrijker dan de prijs?

  • Ingrid van Ophem

Hoe kan iets nu belangrijker zijn dan de prijs? Want de prijs, daar draait het toch om? Dat bepaalt of een klant beslist om iets te kopen. Want als hij het te duur vindt, dan koopt hij het niet. Toch draait het bij de meeste klanten echt niet om de prijs, maar om andere, veel belangrijkere, zaken. Aan jou de taak om te achterhalen wat er voor deze klant belangrijker is dan de prijs. Want wanneer je dat weet, dan kan je zorgen dat je aan die belangrijke voorwaarde voldoet en is de prijs dus van ondergeschikt belang.

Wanneer we iets kopen bij bijvoorbeeld de Action beslissen we vooral op prijs. We kijken nauwelijks naar kwaliteit. Dat het lang meegaat, dat verwacht je namelijk niet voor die prijs. Impuls aankopen dat is waar dit soort winkels zich vooral op richten. Dat je iets koopt waarvan je geen idee had dat je het nodig had, maar je ziet het staan en denkt zo goedkoop, dat kan ik niet laten liggen. Er is een markt voor. Ik kom zelf ook graag bij de Action en ga altijd met meer naar huis dan waar ik voor binnenkwam. En met een heel blij gevoel, want ik kom graag weer terug.

Ik ga ervan uit dat het bij jouw product of dienst niet om de prijs gaat. Dat jij niet probeert om de goedkoopste te zijn, maar er eerder naar streeft om de beste te zijn. Dat je kwaliteit levert en veel toegevoegde waarde wilt bieden. Zoals snel leveren of wanneer er een probleem of een klacht is, je dit zo snel mogelijk oplost. Dat je een product of dienst helemaal op maat voor de klant kan samenstellen. Dit zijn onderdelen die voor een klant veel belangrijker zijn dan de prijs.  Want wanneer jij goedkoop bent, maar niet op tijd levert, dan heeft de klant een probleem. Dan kiest hij liever voor iemand die meer vraagt voor zijn product of dienst. Iemand waarvan hij zeker weet dat hij het op tijd krijgt. Dat levert hem immers veel meer op dan minder betalen.

Het kan van alles zijn, wat voor de klant het belangrijkste argument is, waarom hij besluit om te kopen. Weet dat dit zelden de prijs is, maar iets wat nog belangrijker is. Aan jou de uitdaging om te achterhalen wat dit dan is. Want dat is namelijk een heel sterk argument wanneer je met de klant in discussie komt over de prijs. Vraag de klant daarom wat, naast de prijs, ook belangrijk is voor hem en hanteer dit als argument. U vindt het belangrijk dat het op tijd geleverd wordt. Niet te vroeg omdat u dan een opslag probleem heeft en niet te laat omdat dan uw machines stil staan. Ik garandeer u dat ik dit waar kan maken en daar staat deze prijs tegenover. Natuurlijk zijn er bedrijven die het goedkoper leveren, maar daar heeft u geen garantie op de precieze levertijd. Die kan ik u wel geven.

Dan gaat de discussie niet meer over de prijs maar over de levertijd die voor de klant zo belangrijk is. Dit is een voorbeeld, maar is natuurlijk toe te passen op allerlei zaken die belangrijk kunnen zijn. Het kan ook zijn dat hij op zoek is naar een financieel gezond bedrijf waar hij graag zaken mee doet. Maar het kan ook in de hulp en begeleiding zitten. Een nieuw software programma zorgt vaak voor veel onrust binnen een bedrijf. Dat kan je voorkomen door een goede begeleiding aan te bieden. Helemaal wanneer de klant aangeeft dat hij dat belangrijk vindt.

Stel vragen en achterhaal wat de klant, naast de prijs, ook belangrijk vindt en biedt dat waar de klant naar op zoek is. Dat is namelijk belangrijker dan de prijs.    

Wat maakt jouw product of dienst belangrijker dan de prijs?

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN