5 redenen om in contact te blijven met de klant

Een klant heeft bij jou iets gekocht, hij is jouw klant. Tenminste dat denk jij, maar is jouw klant echt zo trouw? Waarschijnlijk niet, want klanten zijn helemaal niet zo trouw als wij denken en er is een grote kans dat die van jou dat ook niet zijn. Ook een tevreden klant kan zijn volgende aankoop elders doen. Dat kan om allerlei redenen zijn. Hij ziet een interessant aanbod of iemand in zijn omgeving wijst hem op een andere leverancier. Ineens lijkt deze klant jou te zijn vergeten en koopt hij elders. Daarom is het zo belangrijk om in contact te blijven met jouw klant.
De 5 belangrijkste redenen:
1. Een nieuwe klant werven kost veel geld, tijd en moeite
Het werven van een nieuwe klant is lastig. Waar zit deze klant? Hoe bereik ik deze klant? Bij een bestaande klant weet je wie het is en hoe je hem kan bereiken. Heel gemakkelijk. Door de telefoon te pakken en de klant op te bellen. Je kent de klant, kent zijn behoefte en weet hoe je deze klant kan helpen.
2. De klant kent jou, vindt jou leuk en vertrouwt jou
Een nieuwe klant wil jou eerst leren kennen en als hij jou leuk vindt en vertrouwt dan wil hij uiteindelijk bij jou kopen. Dit kost jou veel tijd en energie. Bij een bestaande klant heb je dit vertrouwen al opgebouwd.
3. Deze klant koopt veel gemakkelijker
Een herhaal aankoop kost jou veel minder tijd. En wil de klant een aangepast aanbod, ook dan kan jij veel beter inschatten wat de behoefte van de klant is en daar een passend aanbod van maken.
4. De klant vindt het leuk
Klanten vinden het leuk wanneer je interesse toont, wanneer je laat zien dat jij hen belangrijk vindt. Dat je belt en vraagt hoe het gaat. Ze waarderen het.
5. Je blijft in beeld bij de klant
Je houdt contact met de klant en daardoor denkt hij aan jou wanneer hij weer iets nodig heeft. Of nog beter, voordat hij denkt dat hij het nodig heeft heb jij al aangegeven dat hij het nodig heeft.
Heel veel bedrijven richten zich vooral op het werven van nieuwe klanten. Daar wordt veel tijd, geld en energie in geïnvesteerd. De bestaande klant wordt heel gemakkelijk vergeten. Ze gaan ervan uit dat deze klant uit zichzelf terugkomt. Dat is soms het geval, maar heel vaak niet. Daar laten ze heel veel omzet liggen.
Investeren in jouw bestaande klant gaat jou omzet opleveren. Makkelijke omzet. Omzet die je weinig kost. Alleen de tijd om de telefoon te pakken en de klant te bellen en te vragen hoe het gaat. Natuurlijk vraag je ook of je nog iets voor de klant kan betekenen. Vaak hoef je die vraag niet eens te stellen. De klant begint hier namelijk zelf al over. Goed dat je belt, hoor ik vaak. Of: we hebben het er laatst nog over gehad dat we nog een vervolg op de training willen.
Ik ben ervan overtuigd dat dat bij jou ook gaat gebeuren wanneer je de telefoon pakt en gewoon eens belt met jouw klant om te vragen hoe het gaat.
Wie ga jij bellen? Ik ben benieuwd.
Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt? Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.