fbpx

Ik heb een lead, o jee wat nu?

  • Ingrid van Ophem

Iemand beveelt jou aan. Je wordt genoemd op LinkedIn. Je krijgt een tip om een bedrijf of een persoon een keer te bellen omdat dit voor jou een interessante klant kan worden. En dan? Dat betekent dat je actie dient te ondernemen. Initiatief te tonen. Iets gaan doen, maar wat? Wat is dan het beste? Zal ik een e-mail sturen of toch maar bellen? En wanneer is dan het juiste moment? Ik doe het morgen wel, eerst maar eens nadenken hoe ik het ga aanpakken. Herken je dit? Dat is niet zo gek, want veel ondernemers reageren zo wanneer ze een lead krijgen. O jee, wat nu?

Zonder klanten heb je geen omzet. Het is voor iedere ondernemer noodzakelijk om nieuwe klanten te benaderen. Acquisitie wordt dat ook wel genoemd. Veel ondernemers vinden dit het lastigste onderdeel van het ondernemen. En dat is het ook, maar wel het meest noodzakelijke. Want zonder acquisitie geen klanten en zonder klanten geen omzet. Nu zit er wel een verschil in koude acquisitie, zomaar lukraak potentiële klanten bellen of warme acquisitie, als er al ergens een link is tussen jou en de ander. Maar ook dan vinden veel ondernemers het lastig om actief klanten te benaderen.

Hier een aantal tips die je gaan helpen bij het opvolgen van een lead:

Stel het niet uit

Dit is het deel van het ondernemen dat het meest uitstelgedrag veroorzaakt. Je bent druk met van alles en nog wat dus je hebt er eigenlijk helemaal geen tijd voor. Of ben je van alles en nog wat aan het verzinnen dat belangrijker is, omdat je er geen zin in hebt? Vaak is het laatste het geval. Van uitstel komt afstel en uiteindelijk doe je niets met de lead die er is.  Want hij ligt er al zo lang en je bent het momentum voorbij. Het is belangrijk om meteen actie te ondernemen, gewoon doen. Hoe sneller je het doet, hoe eerder je eraf bent en hoe warmer de lead is. Dus hoe beter het resultaat.

Bellen of mailen

Bellen. Laatst bedankte iemand mij voor de tip die ik had gegeven. Zij had een probleem met een klant en wist niet goed hoe ze dit het beste aan kon pakken. Ik had geen idee welke tip ik had gegeven, dus dat vroeg ik haar? Bellen natuurlijk, was haar antwoord. Die tip geef jij altijd. En dat klopt. Bellen werkt. Het is sneller, directer, duidelijker en het levert veel meer op dan mailen. Dus ook hier de tip: Bellen. Dan kan je echt laten zien wie je bent. Dat werkt zoveel beter dan mailen. Altijd bellen.

Bereid je voor

Weet met wie je gaat bellen. Dat kan door het LinkedIn profiel van de ander te bekijken. Of nog beter door de ander uit te nodigen om te linken. Wanneer je in de uitnodiging zet dat je contact gaat opnemen omdat je via via, en vertel dan ook even wie via via is, hebt begrepen dat ze op zoek zijn naar iets wat jij kan leveren. Dan maak je het jezelf al zoveel makkelijker. Dan kan je zelfs een belafspraak in plannen. Kijk in elk geval op de website van het bedrijf. Lees de laatste nieuwsbrieven, bekijk het YouTube kanaal. Zorg dat je weet met wie je het gesprek aangaat.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Er is geen juist moment

Wanneer is dan het juiste moment om te bellen? Ja dat is er niet. Want jij hebt geen idee hoe de dag van de ander eruit ziet. Je kan met een aantal dingen rekening houden. Bijvoorbeeld de middagpauze. Dan heb je kans dat iemand niet op zijn plek zit. Heb je het mobiele nummer, dan kan het ook weer positief zijn. Ze zitten te eten dus niet in een vergadering. Je weet het niet.  Of het eind van de dag. Om vijf uur bellen betekent dat iemand waarschijnlijk achter zijn bureau zit of al op weg naar huis is. Je weet het niet. Dus bel gewoon en je merkt automatisch of je op het juiste moment belt. Het beste is gewoon zo snel mogelijk bellen en dan afwachten hoe het uitpakt. 

Ook als je het druk hebt

Je krijgt een lead terwijl je het heel druk hebt. Je hebt voldoende klanten en voldoende omzet. Ook dan is het belangrijk om de lead op te volgen. Want er komt een tijd waarin je het weer rustiger hebt en wanneer je dan acquisitie gaat doen, is dat waarschijnlijk vooral koude acquisitie. Terwijl de warme lead die je nu hebt veel makkelijker en sneller om te zetten is naar een klant. En het is vaak een lang traject, voordat de klant uiteindelijk besluit om ja tegen jou te zeggen. In een drukke tijd zit je ook in een betere flow. En dat straal je uit, dus juist nu ga je het makkelijkst scoren, omdat je het niet echt nodig hebt, er onbevangen ingaat en een positieve mindset hebt. 

Juist wanneer iemand jou heeft genoemd bij een ander. Of jou een lead doorgeeft ben je verplicht om hier iets mee te doen. Iemand heeft de moeite genomen om dit voor jou te doen. Het minste wat jij kan doen is de ander bedanken en de lead opvolgen. Doe je dat niet, dan komt er ook geen lead meer van deze persoon. Dan gaan anderen jou ook niet meer promoten. Dus ook al vind je het moeilijk, je hebt geen keuze.

Met deze tips wordt het wel makkelijker om het te doen. En hoe beter je ze toepast hoe meer vertrouwen jij krijgt in dit soort gesprekken met de klant. Gewoon doen dus.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN