fbpx

Verkopen draait om het winnen van het vertrouwen van de klant

  • Ingrid van Ophem

 

Iemand koopt pas iets van jou wanneer hij jou vertrouwt. Een goed gevoel heeft bij jou en jouw bedrijf. Verkopen is dan ook vooral het vertrouwen winnen van een klant. Wanneer het jou lukt om dit vertrouwen te winnen dan durft de klant bij jou te kopen. Er zijn vele manieren om dit te doen.

Een aantal tips: 

Jouw meerwaarde benoemen

Vertel de klant waarom hij bij jou op het juiste adres is. Dat doe je door goed te luisteren naar wat de klant zegt en te ontdekken waar zijn onzekerheden zitten. Wanneer jij die onzekerheden herkent en kan laten zien dat hij voor de klant de oplossing hebt dan gaat de klant jou vertrouwen. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Wanneer een klant op zoek is naar een product of dienst die jij biedt en dat tegen jou zegt, is het antwoord heel simpel: Daar kan ik u zeker bij helpen. Er zijn diverse mogelijkheden en er is er zeker één bij die bij uw wensen past. Je kan hier alles invullen wat je wilt. Een training, een soft ware programma, het maakt niet uit welk product of welke dienst jij biedt. Er is altijd een oplossing. 

Laat jouw expertise zien

Een klant is op zoek naar iemand die verstand heeft van wat hij zoekt. Laat dus zien dat jij weet waar je over praat. Laat zien dat je een expert bent op dat gebied. En je bent al heel snel een expert. Wanneer jij meer weet dan de klant dan ben jij in zijn ogen al een expert. Geef tips, denk mee en laat zien dat hij bij jou op het juiste adres is.

Geef iets weg

Juist door iets weg te geven win je het vertrouwen van een klant. Een heel mooi voorbeeld is een gesprek dat ik laatst met een ondernemer had. Hij had een gesprek gehad met een potentiële klant, gewoon om even kennis te maken. De klant had ook een gesprek gehad met een andere aanbieder. En deze had hem een aantal tips gegeven. Hele simpele tips, maar daardoor het vertrouwen gewonnen van deze klant. Dat was de reden waarom de klant ervoor koos om voor deze aanbieder te kiezen. Hij had zijn expertise laten zien door iets weg te geven.

Overtref de verwachtingen van de klant

Geef meer dan je hebt beloofd. Beloof de klant een reactie aan het einde van de week en bel op dinsdag. Het is zo makkelijk om de verwachtingen van de klant te overtreffen. Hiermee win je het vertrouwen dat jij jouw afspraken na komt en zelfs eerder dan afgesproken.

Bereid je goed voor

Ken de klant en het bedrijf. Verdiep je in een potentiële klant voordat je de klant spreekt. Bekijk de website, lees de laatste nieuwsbrieven. Bekijk de concurrentie en weet wat deze klant doet en hoe hij dat doet. Het werkt zo goed om het vertrouwen van de klant te winnen. Je laat zien dat je oprechte interesse hebt in de klant en dat je de klant dus belangrijk vindt.

Ervaringen van anderen

De mening en ervaring van andere gebruikers zijn tegenwoordig belangrijker dan de reclame van het bedrijf zelf. Wanneer iemand jou aanraadt of een positieve referentie over jou schrijft dan gelooft de klant dat eerder, dan dat je dat als bedrijf over jezelf zegt. Maak gebruik van positieve reacties van ander klanten om nieuwe klanten te overtuigen om met jou zaken te doen.

Er zijn zoveel manieren om te zorgen dat de klant jou gaat vertrouwen. Pas een aantal van deze tips toe om te ontdekken welke voor jou het beste werken. En win zo het vertrouwen van jouw klant.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN