fbpx

Zo krijgt jouw gesprek ook een vervolg

  • Ingrid van Ophem

Je kent het vast wel. Een gesprek met een klant of een potentiële klant over wat je voor de klant kan betekenen, een kennismakingsgesprek of misschien zelfs wel een gesprek om een concreet probleem van de klant te bespreken. Een goed gesprek gehad en dan? Hoe vervolg je zo’n gesprek? Hoe loop je de deur uit met het gevoel dat het niet voor niets is geweest? Dat je er ook daadwerkelijk iets uit gaat halen?

Dit soort gesprekken lopen nog al eens op niets uit. Je eindigt met we houden contact. De klant zegt ik zal aan je denken en dat was het dan wel. Je hoopt dat hij dat ook doet en dat er dan ook daadwerkelijk iets uitkomt. Je hebt geen idee hoe de ander het gesprek heeft ervaren. Ben je nu met een kluitje in het riet gestuurd of gaat hier concreet iets uitkomen? Je kan daar niet eens een eerlijk antwoord opgeven, als je het jezelf al afvraagt?

Daarom een aantal tips om te zorgen dat je een gesprek goed afsluit. Dat je weet hoe jouw klant het heeft ervaren en waardoor je het gesprek positief beëindigd..

1. Bedank voor de tijd en het prettige gesprek

Sluit het gesprek af door te bedanken voor de tijd die de ander erin gestoken heeft. Benoem dat jij het als een prettig gesprek hebt ervaren.

2. Vat samen wat jullie in het gesprek hebben besproken en afgesproken

Maak het gesprek rond. Vat samen wat jullie in het gesprek hebben besproken en benadruk ook de afspraken die jullie hebben gemaakt.

3. Check hoe de klant het gesprek heeft ervaren

Jij vond het een prettig gesprek, maar heeft jouw klant dat ook zo ervaren? Vraag daar concreet naar. Zorg dat je weet hoe de ander over het gesprek denkt.

4. Check of je echt alles besproken hebt

In de voorbereiding heb je een aantal punten genoteerd die je in elk geval wilt bespreken. Check of je die ook allemaal hebt besproken. Is alles duidelijk? Ben je echt niets vergeten?

5. Check of de klant nog iets extra’s wil toevoegen

De klant heeft het gesprek als het goed is ook voorbereid. Check ook bij de klant of alles wat hij wilde bespreken daadwerkelijk op tafel is gekomen. Of alles duidelijk is wat jullie hebben besproken.

6. Maak een afspraak voor het vervolg

Een gesprek eindigen met we zien wel leidt meestal niet tot resultaat. Maak concrete afspraken voor het vervolg. Wie doet wat en wanneer. Plan het liefst een datum in voor een vervolgafspraak. Je kan hem altijd nog wijzigen en dat is makkelijker dan een hele nieuwe afspraak plannen.

Een gesprek kan nog zo goed en prettig zijn, wanneer het niet op de juiste manier wordt afgesloten kan dat het resultaat enorm negatief beïnvloeden. De afsluiting is immers het begin van het volgende gesprek.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN