Zo krijgt jouw gesprek ook een vervolg

Je kent het vast wel. Een gesprek met een klant of een potentiële klant over wat je voor de klant kan betekenen, een kennismakingsgesprek of misschien zelfs wel een gesprek om een concreet probleem van de klant te bespreken. Een goed gesprek gehad en dan? Hoe vervolg je zo’n gesprek? Hoe loop je de deur uit met het gevoel dat het niet voor niets is geweest? Dat je er ook daadwerkelijk iets uit gaat halen?
Dit soort gesprekken lopen nog al eens op niets uit. Je eindigt met we houden contact. De klant zegt ik zal aan je denken en dat was het dan wel. Je hoopt dat hij dat ook doet en dat er dan ook daadwerkelijk iets uitkomt. Je hebt geen idee hoe de ander het gesprek heeft ervaren. Ben je nu met een kluitje in het riet gestuurd of gaat hier concreet iets uitkomen? Je kan daar niet eens een eerlijk antwoord opgeven, als je het jezelf al afvraagt?
Daarom een aantal tips om te zorgen dat je een gesprek goed afsluit. Dat je weet hoe jouw klant het heeft ervaren en waardoor je het gesprek positief beëindigd..
1. Bedank voor de tijd en het prettige gesprek
Sluit het gesprek af door te bedanken voor de tijd die de ander erin gestoken heeft. Benoem dat jij het als een prettig gesprek hebt ervaren.
2. Vat samen wat jullie in het gesprek hebben besproken en afgesproken
Maak het gesprek rond. Vat samen wat jullie in het gesprek hebben besproken en benadruk ook de afspraken die jullie hebben gemaakt.
3. Check hoe de klant het gesprek heeft ervaren
Jij vond het een prettig gesprek, maar heeft jouw klant dat ook zo ervaren? Vraag daar concreet naar. Zorg dat je weet hoe de ander over het gesprek denkt.
4. Check of je echt alles besproken hebt
In de voorbereiding heb je een aantal punten genoteerd die je in elk geval wilt bespreken. Check of je die ook allemaal hebt besproken. Is alles duidelijk? Ben je echt niets vergeten?
5. Check of de klant nog iets extra’s wil toevoegen
De klant heeft het gesprek als het goed is ook voorbereid. Check ook bij de klant of alles wat hij wilde bespreken daadwerkelijk op tafel is gekomen. Of alles duidelijk is wat jullie hebben besproken.
6. Maak een afspraak voor het vervolg
Een gesprek eindigen met we zien wel leidt meestal niet tot resultaat. Maak concrete afspraken voor het vervolg. Wie doet wat en wanneer. Plan het liefst een datum in voor een vervolgafspraak. Je kan hem altijd nog wijzigen en dat is makkelijker dan een hele nieuwe afspraak plannen.
Een gesprek kan nog zo goed en prettig zijn, wanneer het niet op de juiste manier wordt afgesloten kan dat het resultaat enorm negatief beïnvloeden. De afsluiting is immers het begin van het volgende gesprek.
Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.