fbpx

Klanten betalen graag iets meer

  • Ingrid van Ophem

 

Klanten betalen graag iets meer, wanneer ze voor dat verschil in prijs ook meer waarde krijgen. En wanneer je weet wat deze belangrijke waarde is dan kan je die waarde bieden en daardoor hogere prijzen vragen voor jouw product of dienst. De belangrijkste criteria waarop klanten besluiten te kopen zijn kwaliteit, service en gemak. Wanneer jij het verschil kan maken en die waarde biedt dan betaalt de klant graag meer.

Er zijn zoveel voorbeelden waarbij klanten meer betalen omdat daar iets tegenover staat. Neem nu een auto. Of je nu met een kleine, zuinige en goedkope auto naar je werk rijdt of met een grote, benzine slurpende en dure auto. Met beide auto’s kom je waar je uiteindelijk naar toe wilt. Het hangt van de waarde die jij hecht aan een auto welke auto je kiest. Is comfort voor jou belangrijk, wil je erbij horen omdat iedereen in een grote auto rijdt. Of zie jij de auto alleen als vervoermiddel en is het feit dat je er komt voor jou al voldoende. Waar zit voor jou de waarde en wat heb je daarvoor over?

We kunnen zelf naar de supermarkt rijden en met een kar door de winkel lopen en sjouwen met de boodschappen of meer betalen en de boodschappen online bestellen en thuis laten bezorgen. De bezorgkosten vertegenwoordigen dan de waarde van het gemak.

De klant vindt het ook geen probleem om meer te betalen wanneer de kwaliteit die jij biedt beter is dan elders. Wij staan elke zaterdag in de rij bij de lokale slager. We betalen daar meer dan bij een andere slager, dat doen we graag omdat we het verschil in prijs proeven.

Uit onderzoek is gebleken dat een klant ook meer vertrouwen heeft in een product dat duurder is. Wanneer een klant een keuze heeft uit 3 mogelijkheden en dan kiest hij meestal niet de goedkoopste, maar koopt de tweede of de duurste in prijs.  Zijn gedachte is dat deze beter moet zijn dan de goedkoopste. Laatst sprak ik een ondernemer die werkt als coach. Sinds hij zijn tarief boven de honderd euro per uur heeft gemaakt, heeft hij ineens veel meer klanten. Hij was te goedkoop en dan wordt er toch gedacht: dat kan nooit goed zijn.

Ook voor een goede service willen klanten graag betalen. Hoe vaak koop je zelf daar waar ze een goede service bieden? Dat je weet dat als er iets mis gaat, je daarop terug kunt vallen? Ik hoor gelukkig nog heel vaak in mijn omgeving mensen zeggen: ik koop mijn witgoed bij de lokale ondernemer. Dan weet ik zeker dat ik goede service krijg.

Natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon altijd het goedkoopste willen. Die vooral gericht zijn op de prijs en niet op de kwaliteit, de service en het gemak. Die het geen probleem vinden om lang in de rij te staan bij de kassa in de supermarkt omdat er maar één kassa open is. Maar je kan je afvragen of dit jouw klant is? Of jij deze klant wel als klant wilt?

Bedenk bij het bepalen van jouw prijs wat jij wilt uitstralen en welke behoefte jouw klant heeft. Welke waarde hij zoekt. Dan kan je best meer vragen, een hoger bedrag dat de klant graag betaalt.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN