fbpx

Beter scoren met jouw offertes

  • Ingrid van Ophem

Wat maakt een offerte een goede offerte? Hoe zorg je ervoor dat je scoort met jouw offerte? Want het schrijven van een offerte is niet gemakkelijk. Je hebt al veel tijd in de klant gestoken met acquisitie, de voorbereiding van het gesprek en nu komt de kers op de taart een goede offerte. Die de klant overtuigt dat hij ja zegt tegen jouw aanbod. Waar begin je en waar moet je aandenken om meer te scoren met jouw offertes?

Een aantal tips voor het maken van een goede offerte:

  • De klant wil snel kunnen lezen wat jij te bieden hebt, dus maak er geen boekwerk van. Maximaal twee pagina’s. Heb je veel technische details of uitgebreide beschrijvingen van de producten die jij levert, voeg deze dan als bijlage toe.

  • Schrijf alsof je tegen de klant praat. Hoogdravende taal en eindeloze zinnen boeien jouw klant niet. Maak het persoonlijk. 

  • Benoem het probleem van de klant. Laat zien dat jij begrijpt waarom hij jouw hulp nodig heeft.

  • Beschrijf jouw oplossing. Vertel wat er gaat gebeuren wanneer hij jouw dienst of product gaat gebruiken of toepassen.

  • Gebruik daadkrachtige taal. Vermijd hulpwerkwoorden en maak het vooral niet vrijblijvend. Want dat is het niet. Jij wilt dat de klant gaat besluiten om ja te zeggen tegen jouw offerte. Wanneer je ervan uit gaat dat hij dat doet, dan schrijf je ook op die manier. Met daadkracht en overtuiging.

  • Laat zoveel waarde zien, dat de prijs niet meer het belangrijkste is voor de klant. Want wanneer iets voldoende waarde heeft, dan is het nooit te duur. Dus benoem de waarde die jij biedt.

  • Ga ervan uit dat je het goed gedaan hebt. Dus vermeld niet dat de klant bij onduidelijkheden en vragen kan bellen. Die zijn er namelijk niet. Jij hebt een duidelijke offerte gemaakt die al zijn vragen beantwoord.

  • Vermeld wanneer je de klant gaat bellen om te horen wat hij ervan vindt. Dan weet de klant dat jij gaat bellen en zo verhoog je de kans op een ja van de klant enorm.

  • En natuurlijk check en dubbelcheck je op schrijf- en taalfouten.

Wanneer je deze tips toepast in jouw offerte dan ga je zeker meer scoren met jouw offertes.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN