fbpx

Wie zijn jouw ambassadeurs?

  • Ingrid van Ophem

Uit onderzoek is gebleken dat 92% van de mensen het meeste vertrouwen hebben in mond tot mond reclame. In een advertentie hebben ze slechts een vertrouwen van 50%. Dus een potentiële klant gelooft iemand die jou aanprijst bijna helemaal en een advertentie waarin jij jouw product of dienst aanbiedt maar voor de helft. Toch wordt er door bedrijven, ondernemers en verkopers veel tijd en energie gestoken in marketing terwijl je op een veel gemakkelijker manier aan nieuwe klanten kunt komen. Namelijk via jouw bestaande klanten. 

Want tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs van jouw bedrijf. Veel beter dan jijzelf bent of kan zijn. Want een nieuwe klant gelooft jouw tevreden klant veel sneller dan jou. Iemand koopt pas bij jou wanneer hij jou kent, jou leuk vindt en je vertrouwt. Een nieuwe klant, die nog nooit van jou gehoord heeft wil jou eerst leren kennen, hij gaat je testen en is afwachtend in zijn oordeel. Vervolgens komt de fase waarin hij jou leuk gaat vinden. Want dat is voor een nieuwe klant heel belangrijk. Hij heeft geen referentiekader. Gaat er helemaal blanco in en wil het bewijs dat hij bij jou goed zit. Pas dan gaat hij jou ook vertrouwen. Jij moet je waarmaken bij deze nieuwe klant. Je bewijzen. Wanneer hij jou vertrouwt dan durft hij ook te kopen.


Dat werkt heel anders wanneer deze klant doorverwezen is door een bekende.  Die heel enthousiast is over jou. Die jou kent, leuk vindt en vertrouwt en die jij op een goede manier hebt geholpen. Dan gaat de nieuwe klant vanaf het begin anders naar jou kijken. Hij wil bevestigd zien dat het klopt wat de ander over jou zegt. Maar de insteek is veel positiever. Het is voor jou dan ook veel makkelijker om deze klant aan je te binden en uiteindelijk bij jou te laten kopen. Hij vertrouwt jou al voordat hij je heeft gezien, maar wil dit vertrouwen alleen bevestigd zien.

Toch zie ik weinig bedrijven, ondernemers en verkopers die hier gebruik van maken. Natuurlijk zijn er klanten die uit zichzelf jouw bedrijf promoten, maar de meeste denken hier niet over na. Niet omdat ze niet willen, maar gewoon omdat ze druk zijn met zichzelf, het vergeten of er gewoon echt niet over nadenken. Vorige week aten wij in een erg leuk restaurant in Malaga. Echt heel lekker gegeten en een leuke sfeer. We waren allebei zo enthousiast dat we meteen besloten er de volgende dag weer te gaan eten. Bij het afrekenen werd ons gevraagd of we ons enthousiasme wilden delen op Tripadvisor en dat hebben we meteen gedaan. De eerste keer, want we doen dat eigenlijk nooit. We hadden het ook nu niet gedaan als hij er niet om gevraagd had, ondanks dat we zo tevreden waren.

De meeste van jouw klanten denken er ook niet aan om jou aan te bevelen bij anderen. Terwijl dit voor jou de beste en makkelijkste manier is om nieuwe klanten te werven. Daarom is het goed om jouw tevreden klanten, jouw ambassadeurs, te vragen of zij iemand in hun netwerk kennen die jij ook kan helpen met jouw product of dienst. Waar ze jou willen aanbevelen. En dat doen ze graag, want ze gunnen de ander ook om van jouw producten of diensten gebruik te maken. Maar dat gebeurt alleen wanneer jij het aan ze vraagt. 

Er is een grote kans dat klanten die je nu hebt, ergens in het verleden, op deze manier op jouw geattendeerd zijn. Door een ambassadeur naar jou verwezen zijn. Dit zijn ambassadeurs die misschien zelf niet meer bij jou kopen, maar het zijn nog steeds jouw ambassadeurs. Dus contact houden met deze voor jou belangrijke “oud” klanten kan jou ook veel omzet opleveren. Vraag dus altijd via wie iemand bij jou gekomen is. Dan kan je de ander bedanken, maar weet je ook wie jouw ambassadeurs zijn. En wie weet hebben zij nog meer mensen in hun netwerk die voor jou interessant zijn. 

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Durf dus te vragen aan jouw klanten en ambassadeurs of zij andere mensen kennen die jij ook kan helpen met jouw aanbod. Het is de makkelijkste manier om nieuwe klanten te krijgen en je bindt hiermee ook jouw huidige klanten aan jou. Dat levert omzet op.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN