fbpx

Wat doe jij met de koopsignalen van de klant?

  • Ingrid van Ophem

Je vraagt een brochure aan bij een bedrijf. Dit bedrijf stuurt de brochure op en vervolgens hoor je niets meer. Er wordt totaal geen interesse meer getoond in jouw interesse in de producten of diensten van het bedrijf. En dat terwijl jij een enorm koopsignaal uitzendt. Blijkbaar heb jij behoefte aan iets dat dit bedrijf verkoopt. Dit gebeurt heel vaak. Het koopsignaal wordt totaal niet gezien en de kans dat de klant uiteindelijk bij dit bedrijf koopt is daardoor veel lager. Wat doe jij met de koopsignalen van jouw klant? Herken jij die?

Koopsignalen zijn over het algemeen heel makkelijk te herkennen. Want elke vraag die de klant jou stelt is een koopsignaal. Een klant die belt of jij open bent, dat is een koopsignaal. Hij wil blijkbaar langskomen om iets te kopen. Een klant die vraagt of je het ook in een andere kleur hebt, die heeft interesse anders vroeg hij niet om een andere kleur. Een klant die vraagt of jij het volgende week kan leveren heeft eigenlijk al besloten om het te kopen. Anders stelt hij deze vraag niet.

Veel van deze koopsignalen worden niet als zodanig herkent door de verkoper. De verkoper beantwoordt vaak gewoon de vraag. Ja we zijn open, in plaats van meteen al te vragen waar de klant naar op zoek is en te bevestigen dat hij daarvoor bij hem op het juiste adres is. De kans dat de klant dan daadwerkelijk komt is vele malen groter.

De klant die vraagt of je het ook in  andere kleur hebt kan je antwoorden met ja die liggen daar of je laat het zien en vraagt hoeveel de klant er wil hebben. Check je meteen even of je er nog zoveel in voorraad hebt. Wanneer een klant vraagt of jij het volgende week kan leveren, kan je daarop ja antwoorden. Je kan ook jouw agenda pakken en meteen kijken welke datum de klant het beste uitkomt en dan ook nog een tijdstip afspreken. De koop is dan eigenlijk al gesloten.

Ook bezwaren die een klant maakt zijn koopsignalen. Het signaal dat hij erover nadenkt maar nog twijfelt. Is dit echt de beste die je hebt? Ik twijfel nog tussen deze of die groene. Hij wil dus iets kopen, maar weet nog niet welke. Je kan dan zeggen ik hoor het wel als u eruit bent of denkt u er nog even over na. Je kan ook vragen stellen aan de klant en de klant helpen om de juiste keuze te maken en meteen de verkoop realiseren

Ik was laatst bij een juwelier en daar ligt alles achter glas. Er stond een dame hangend tegen een balie en ik liep rond. Best ongemakkelijk wanneer je zo bekeken en niet geholpen wordt. Ik zag niets wat ik leuk vond, maar dacht ik ga een koopsignaal uitzenden. Ik loop terug naar een kast en ga daar nog eens kijken. Er gebeurde niets. Niet de vraag of ze mij kon helpen. Waar ik naar keek en of ze er iets uit kon halen zodat ik het beter kon bekijken. Helemaal niets. Ik ben zo de winkel weer uitgelopen en als ik eerlijk ben, dit gebeurt heel vaak. In winkels maar ook bij ondernemers die de koopsignalen van hun klanten niet als zodanig herkennen.  

Wat doe jij met de koopsignalen van de klant? Herken jij ze en zie jij ze echt als een signaal dat de klant bij jou wil kopen? Of ben je een beetje als de dame in de juwelierszaak en moet ik echt mijn best doen om bij jou iets te kopen. Koopsignalen zijn heel goed te gebruiken om door te pakken naar de verkoop. Maar dat lukt alleen wanneer je ze ook herkent.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN