fbpx

Hoeveel omzet laat jij liggen?

  • Ingrid van Ophem

Hoe pro actief ben jij in het contact met jouw klant? Wacht jij af tot de klant jou weer belt om een volgende verkoop te genereren of neem je zelf contact op met de klant? Of vind je dat eng? Ben je bang dat je dan te pusherig overkomt? Denk jij dat de klant niet op jou zit te wachten? Dan laat jij heel veel omzet liggen. Deze week bij een training pro actief klanten benaderen is mij weer duidelijk geworden hoeveel dat een bedrijf kan opleveren.  En welke kansen veel bedrijven en ondernemers laten liggen, omdat ze het niet doen of durven.

Er zijn allerlei bezwaren waarom het niet wordt gedaan. Je vindt het zelf ook heel vervelend wanneer je zomaar wordt gebeld door een bedrijf. Je zit daar zelf ook niet op te wachten. Het is pusherig en opdringerig. Je bent bang om klanten te verliezen omdat de klant het vervelend vindt om gebeld te worden. Deze bezwaren komen altijd naar voren in een training.

We bespreken deze bezwaren, maar kijken ook naar de voordelen van het pro actief bellen. En die voordelen zijn er zeker. Er komen vaak meer voordelen naar voren, dan dat er bezwaren zijn. Je laat bijvoorbeeld aan de klant zien dat je geïnteresseerd bent in de klant. Je geeft de klant aandacht en laat zien dat je de klant belangrijk vindt. En het grootste voordeel: het levert omzet op. 

Dat was deze week ook weer zo duidelijk. De klanten die we hebben gebeld waren blij met de aandacht. Ook al wilden ze nu niets kopen, het feit dat er contact met ze werd opgenomen ervaarden ze als prettig. Dat het bedrijf de moeite nam om te bellen werd gewaardeerd. Ook zijn er afspraken gemaakt om later in het jaar terug te bellen. Nu hadden ze niets nodig, maar over een paar maanden waarschijnlijk wel. Helaas waren er ook klanten die inmiddels al bij een ander bedrijf hetzelfde product hadden gekocht. Daar waren we te laat met bellen. Dat is jammer en is het bewijs van de kansen die je als bedrijf hebt laten liggen.

Het heeft ook een aantal nieuwe offertes opgeleverd. Daar waren we precies op tijd. Dat gaat zeker omzet opleveren. En alle klanten hebben weer iets van het bedrijf gehoord. Dus als ze iets willen denken ze eerder aan dit bedrijf dan wanneer er niet gebeld was. Allemaal voordelen dus.

En toch zijn er nog heel veel bedrijven en ondernemers die dit niet doen of niet durven. Wil je het eens proberen en heb je daar hulp bij nodig dan help ik je graag. Voor mij is het één van de leukste trainingen om te geven. Omdat er in het begin weerstand en zelfs soms angst is om te bellen en na de training iedereen zich afvraagt waarom ze dit niet eerder hebben gedaan. Alles staat of valt met de manier waarop je het doet. Wat je zegt en hoe je de klant benadert. Wil je weten hoe dat gaat? Ik help je graag.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN