fbpx

Het verschil tussen een offerte en een prijsopgave

  • Ingrid van Ophem

 

Een offerte is veel meer dan een prijsopgave. Bij een prijsopgave krijgt de klant een prijs voor wat jij aan de klant levert. Een offerte is veel meer dan alleen een prijs. Tenminste als het een goede offerte is. Bij een prijsopgave verkoop je alleen de prijs. Bij een offerte verkoop je ook het product of de dienst die jij verkoopt. Dan draait het dus helemaal niet op om de prijs maar om jouw aanbod.

Je hebt vast wel eens een prijsopgave opgevraagd van iets wat jij wilde kopen. Je krijgt dan een overzicht van wat het kost. Bijvoorbeeld nieuwe bestrating voor de tuin. Daar staat dan een bepaald bedrag voor de tegels of de stenen in opgenomen en een bedrag voor het leggen en dat is het dan wel zo’n beetje. Waarschijnlijk staat er nog een kleurnummer bij of een bedrag voor het zand, maar meer heeft het bedrijf er niet van gemaakt. Je beoordeelt het voorstel dan ook alleen maar op de prijs. Je hebt immers ook alleen maar een prijs gehad.

Wat als dit bedrijf er een foto bij had gedaan van de stenen die je hebt uitgezocht. Een foto van een tuin waar dezelfde stenen in liggen. Een beschrijving had gegeven van de sfeer die je creëert in jouw tuin met deze stenen, dan had je dit voorstel niet alleen op de prijs beoordeeld, op de harde cijfers, maar ook op het gevoel dat dit voorstel jou geeft. Wanneer de verkoper ook nog een beschrijving had gegeven van jouw wensen en daarbij aangeeft dat dit voorstel precies bij die wensen past. Dan besluit je eerder dat dit bedrijf de bestrating uiteindelijk gaat leggen. Dan zeg je nog eerder ja tegen het voorstel en wordt dit besluit nog meer genomen met jouw gevoel dan met je verstand.

Een offerte of een voorstel is dus veel meer dan alleen een overzicht van de kosten. In een offerte beschrijf je het gevoel van de klant. Je noemt het probleem dat de klant heeft. Een tuin waar steeds water in staat omdat er zoveel kuilen in de huidige bestrating zitten en omdat er van die grote betonnen tegels liggen en het water dus veel minder makkelijk wegloopt. Dat de klant dit ook niet mooi vindt, omdat ze meer houden van een natuurlijke tuin. Gelukkig heb jij een oplossing, want je gaat alles uitvlakken en met de nieuwe bestrating van kleinere stenen en plantjes ertussen is de afwatering veel beter. Ook minder glad, omdat je gekozen hebt voor een ruwere steensoort. De kleinere rustieke stenen geven ook een landelijke sfeer. Daar wordt een klant enthousiast van en dat zorgt ervoor dat hij eerder besluit om ja te zeggen tegen jouw voorstel.

Benoem dus het probleem van de klant en jouw oplossing. Laat zien dat jij de klant begrepen hebt. Laat jouw kennis en expertise zien. Geef de klant alvast een idee hoe het zal zijn wanneer hij ja zegt tegen jouw voorstel. Maak de klant lekker. Wanneer je dat goed doet, dan is de prijs veel minder belangrijk. Dan verkoop jij de waarde van jouw product of dienst en niet alleen de prijs.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN