fbpx

Meer omzet halen met een goede follow up

  • Ingrid van Ophem

Je hebt een klant gesproken, misschien ben je zelfs wel bij hem op bezoek gegaan. Een goed gesprek gehad, maar er is niet echt iets concreets uit gekomen. In de toekomst misschien interessant. Kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen. En dan? Dan gebeurt er vaak niets. Er is geen follow up.

Je investeert veel van je tijd in een klantenbezoek of een netwerkbijeenkomst. Je ontmoet potentiële klanten of andere ondernemers waar je eventueel mee zou kunnen gaan samenwerken.  Je hebt informatie gedeeld. Maar verder brengt het je (nog) niets. Vaak ga je dan door in de waan van de dag. Vergeet de persoon of de klant die je hebt gesproken en gaat weer op zoek naar nieuwe potentiële klanten en bezoekt netwerkbijeenkomsten waar je weer precies hetzelfde doet. Het ontbreekt aan een goede follow up.

De reden waarom er geen follow up volgt heeft vaak met tijd te maken. Je bent druk met je onderneming. Je bezoekt een netwerkbijeenkomst. Maar de tijd om degene die je gesproken hebt uit te nodigen om te linken op LinkedIn ontbreekt je vaak daarna. Je hebt een afspraak met een ondernemer omdat je denkt dat je elkaar kunt versterken en vervolgens gebeurt er niets meer. Je hebt een potentiële klant gesproken, een offerte uitgebracht maar uiteindelijk wil de klant (nog) niet kopen en daar laat je het dan bij. En dat is jammer want je mist potentiële omzet.

Het nieuwe jaar begint met goede voornemens en het voornemen om een betere follow up te doen van jouw gesprekken gaat je zeker omzet opleveren. Hoe kan je dat dan doen? Hoe blijf je in contact?

Maak een concrete vervolgafspraak. Ontmoet je iemand die voor jou interessant kan zijn, dan kan je natuurlijk kaartjes uitwisselen en afspreken dat je een keer een afspraak maakt. Smeed het ijzer als het heet is en pak gewoon meteen jouw agenda erbij en plan de afspraak op dat moment in. Dan kan je het niet meer vergeten of er na een maand achter komen dat je afgesproken had een afspraak in te plannen en deze afspraak niet bent nagekomen. Lastig om dan alsnog een afspraak in te plannen, want de bezwaren als ik ben te laat, hij ziet mij aankomen enz. liggen meteen op de loer.

Na een gesprek werkt het goed wanneer je degene die je hebt gesproken bedankt voor het gesprek. Dat kan je het beste direct na het gesprek doen, maar in elk geval binnen 48 uur. Bedank voor de tijd, maak een samenvatting van wat jullie hebben besproken en misschien heb je wel beloofd iets uit te gaan zoeken. Dat is een goede aanleiding om later weer contact te leggen. Dus stuur aan op actiepunten. Redenen om weer contact op te nemen.

Wanneer je echt de tijd neemt om het gesprek te evalueren dan ga je ook kansen en mogelijkheden zien waar je tijdens het gesprek nog niet over na hebt gedacht. Die zie je vaak al wanneer je de samenvatting van het gesprek maakt. Dat is dan een prima aanleiding om na een week weer contact op te nemen, persoonlijk via de telefoon is het beste, maar het kan ook via de mail. Het kan natuurlijk ook een aanleiding zijn om meteen een nieuwe afspraak in te plannen. 

Is er geen aanleiding om een nieuw gesprek te plannen dan kan je na een aantal weken nog aanvullende informatie toesturen. Over jouw aanbod of wanneer je iets gelezen hebt dat voor deze persoon interessant is of wat gaat over wat jullie besproken hebben. Een goede reden om weer in contact te zijn.  Naar aanleiding hiervan kan je natuurlijk een aantal dagen later even bellen. Wanneer je in de mail zet dat je gaat bellen, dan moet je wel en ga je ook niet op zoek naar excuses om het niet te doen.

Natuurlijk heb je ze in het eerste gesprek al gewezen op jouw nieuwsbrief, blog of wat je ook verstuurt naar jouw klanten en gevraagd of ze deze ook willen ontvangen. Nog een manier om in contact te blijven.

Een potentiële klant die (nog) geen interesse had in jouw offerte, kan je natuurlijk altijd nog een keer bellen om te vragen of er inmiddels iets verandert is en of hij nu wel interesse heeft of dat je hem ergens anders mee kan helpen.

Er is onderzocht hoe vaak er contact is voor een klant iets koopt. Dat is gemiddeld 7 keer. Ik heb dat eens bijgehouden en ik kan mij in dat gemiddelde wel vinden. Ik bel mijn klanten meerdere keren per jaar op. Om even bij te praten, te horen hoe het gaat en natuurlijk om te kijken wat ik voor ze kan betekenen. Ook dan heb ik meerdere contactmomenten nodig om de volgende verkoop te realiseren.

Bij nieuwe klanten is dit zeker ook het geval. Zij willen je vaak eerst leren kennen, je leuk vinden en je vertrouwen voordat ze iets kopen. En daar heb je dus meerdere contact momenten voor nodig. Vandaar dat follow up zo belangrijk is. Dus begin dit nieuwe jaar met een goede follow up en je hebt vast nog wel mensen die je het afgelopen jaar hebt gesproken en waar je eigenlijk niets meer van hebt gehoord of waarbij jij niets meer van jezelf hebt laten horen. Die kan je altijd nog even bellen of mailen. Het contact vernieuwen en een betere follow up geven.  Een makkelijke manier om meer omzet te genereren. Zonder dat het je veel tijd en moeite kost.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN