fbpx

Wat ga jij (anders) doen in 2019

  • Ingrid van Ophem

De laatste week van het jaar. Dat is het moment waarin je overdenkt wat je het afgelopen jaar hebt gedaan en wat je het komende jaar wilt gaan doen of anders wilt gaan doen. Dat doet iedereen en zeker iedere ondernemer. Je evalueert jouw successen en de dingen die minder succesvol waren dan je van te voren had gedacht, maar waar je toch veel van hebt geleerd. Je denkt aan alle dingen die je had willen doen, maar waar je nog steeds geen tijd voor hebt gehad. Maar wat ga je nu anders doen?

We laten ons vaak leiden door de waan van de dag. Je doet dat wat op dat moment op jouw pad komt en zorgt dat je alles af hebt op het moment dat het af moet zijn. Dat is vaak al een dagtaak. Dus achterover leunen en eens rustig nadenken over hoe je het ook kan doen, daar gunnen de meeste ondernemers zich geen of te weinig tijd voor. Niet alleen omdat ze er geen tijd voor willen nemen, maar ook omdat dit vaak tot keuzes leidt waarvan je de gevolgen niet goed kunt overzien en ze dus ook liever niet maakt. Maar ondernemen is vooruitzien, keuzes maken, mee bewegen in de markt en vooral de kansen zien.

Mark, mijn man heeft dit jaar na 31 jaar zijn vaste dienstverband opgezegd. 31 jaar bij hetzelfde bedrijf en nu is hij ineens ondernemer. Ik zie zijn worsteling van keuzes maken en kansen pakken nu van heel dichtbij en herken veel van mijzelf toen ik net mijn eigen bedrijf startte, maar ook ik worstel soms nog met dezelfde vragen en keuzes. Dat heeft elke ondernemer die kritisch kijkt naar wat hij doet en wil gaan doen. Ik geniet wel enorm van het samen nadenken over hoe je het kan doen en het gevoel wanneer het lukt. En hoe trots we dan zijn op elkaar.

Het afgelopen jaar heeft voor mij nog meer bevestigd dat wanneer je een keuze maakt om het helemaal anders te doen, dat het dan ook allemaal goed komt. Wanneer je de ene deur dicht sluit opent zich altijd een nieuwe. Ik heb het bij Mark het afgelopen jaar meerdere keren zien gebeuren en dat maakt dat ik ook meer keuzes durf te maken. Keuzes die ik doodeng vind, maar waarvan ik geloof dat het helemaal goed komt. Wat mij daar ook enorm bij helpt is de steun van andere ondernemers. Ik heb dit jaar een aantal ondernemers ontmoet en met hen gesproken over onze ondernemingen en wat we doen en ook samen kunnen doen. Ik raad iedere ondernemer aan om dat ook te doen. Zoek ondernemers om je heen die met je meedenken, je de spiegel voorhouden of die jij de spiegel voor kan houden en leer van elkaar. 

Voor het komende jaar ga ik een aantal kansen aanpakken die er al langer liggen, maar waar ik nog geen tijd voor heb gehad of, als ik heel eerlijk naar mijzelf ben, heb gemaakt.  Datzelfde geldt voor Mark. Ik ben heel benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen. Wat in ieder geval duidelijk is geworden in het afgelopen jaar is dat keuzes maken eng is maar je enorm veel kan brengen. Maar dan moet je die wel maken en het anders gaan doen. Wat ga jij anders doen het komende jaar en wanneer ga jij er tijd voor maken om hier ook daadwerkelijk over na te denken? Ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar. Dat er maar heel veel kansen komen en je ze ziet en pakt.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN