fbpx

Gelukkig vindt de klant het te duur

  • Ingrid van Ophem

Een klant vindt jouw aanbod te duur. De prijs is te hoog. Dan kan je natuurlijk in paniek meteen een flinke korting geven. Je kan ook blij zijn met dit bezwaar. Want blijkbaar heeft de klant interesse in jouw aanbod en heb je in elk geval niet te weinig gevraagd voor wat jij aanbiedt.

Je hebt een nieuwe klant, een interessante klant. Die je graag als klant wilt hebben en waar je in de toekomst ook nog vaak zaken mee denkt te gaan doen. Je hebt een goed gesprek gevoerd met de klant en je gaat deze klant een voorstel doen. Je gaat een aanbod voor hem samenstellen en daar ga je natuurlijk ook een goede prijs aanhangen. Daar denk je wel even over na. Wanneer ik nu laag ga zitten met mijn prijs, dan drukt dat mijn prijs ook in het vervolgtraject. Want ik kan natuurlijk niet ineens mijn prijs flink gaan verhogen bij de volgende opdracht. Maar wat als ik te hoog zit. Dan zegt hij misschien nee en ben ik hem, niet alleen nu kwijt, maar ook in de toekomst.

Je bepaalt jouw prijs ergens daar tussenin en wanneer je die overlegt aan de klant dan zit je toch even met geknepen billen de reactie van de klant af te wachten. Dan zegt de klant, op een toon van dat valt mee, dat hij akkoord gaat met jouw aanbod. Ben jij dan blij? Deels wel omdat jij deze klant hebt binnengehaald. Toch knaagt het. Hij zei wel heel erg snel ja. Heeft niet geprobeerd om te onderhandelen over de prijs. Je kreeg zelfs de indruk dat hij het goedkoop vond. Had je niet meer moeten en kunnen vragen?

Een klant die meteen ja zegt op jouw aanbod maakt jou aan het twijfelen. Wanneer jij de klant een aanbod doet en jij hebt daar voor jezelf een rechtvaardig en goede prijs voor gevraagd, dan denk je toch, wanneer de klant zegt prima en niet verder vraagt, heb ik niet te weinig gevraagd? Ben ik niet te goedkoop? Wat had hij gezegd wanneer ik er misschien nog tien procent bovenop had gezet?

Een klant die een prijsbezwaar heeft geeft in elk geval aan dat hij interesse heeft. Anders had hij, in de meeste gevallen, gewoon gezegd: ik wil het niet. Daarnaast weet je bij een klant met een prijsbezwaar zeker dat je niet te laag hebt ingezet. Dus wees blij wanneer de klant een prijsbezwaar heeft.

Er is een uitzondering. Er zijn ook klanten die het prijsbezwaar gebruiken om van je af te zijn. Omdat ze niet van jou willen kopen. Omdat ze besloten hebben dat ze wat jij aanbiedt eigenlijk helemaal niet nodig hebben of om een andere reden die ze niet met jou willen delen. Dan is zeggen dat het te duur is hun manier om nee te zeggen tegen jouw aanbod. Dan gebruiken ze dat als excuus. Dat gebeurt, maar er is een makkelijke manier om daar achter te komen. Wanneer je vraagt of ze het wel willen als jullie uit de prijs komen dan gaan ze met de billen bloot. Want gaat het dan niet om de prijs, maar om iets heel anders, dan gaan ze je dat na deze vraag vertellen.

Zie een prijsbezwaar dus als een koopsignaal. De klant heeft interesse. Daarnaast heb jij in elk geval niet te weinig gevraagd voor jouw aanbod. Dus een klant met een prijsbezwaar is een goed uitgangspunt voor het sluiten van een goede deal. Gelukkig vindt jouw klant het te duur.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN