fbpx

Het geheim van verkopen

  • Ingrid van Ophem

Wat is nu het geheim van een goede verkoper en wat kan jij daar als ondernemer van leren. Ik zie vaak dat ondernemers ondernemer zijn geworden omdat ze een goed product of een goede dienst hebben ontwikkelt en niet omdat ze zo’n goede verkoper zijn. Verkopen is iets wat er ineens ook bij komt en dat is lastig, vooral als je dat nog nooit hebt gedaan. Maar ook als je verkoper bent geweest en voor jezelf begint is jezelf verkopen ineens heel anders dan het product van een ander verkopen.

Kennis

Een goede verkoper heeft over het algemeen veel kennis van zijn product of dienst en de markt waarop hij zich bevindt. Deze kennis helpt enorm om de klant te overtuigen dat hij bij een expert koopt. Dat hij koopt bij iemand die er verstand van heeft. Dit punt is voor de meeste ondernemers ook niet het probleem. Zij hebben hun eigen product of dienst ontwikkelt. Dus die kennis is er zeker.

Zie jezelf als de expert

Waar ondernemers die net beginnen met hun bedrijf vooral tegenaan lopen is dat ze zichzelf geen expert vinden. Dat zij zelf vinden dat ze nog veel te weinig weten. En dat is vast waar, maar je weet meer dan de klant en dat maakt jou in de ogen van de klant de expert. Dus zie jezelf als expert. Natuurlijk ga jij nog heel veel leren de komende jaren, maar over tien jaar ben jij nog steeds aan het leren, want er valt altijd iets te leren wanneer je er voor open staat.

Kijk vaak in de spiegel

Ik neem aan dat je elke ochtend in de spiegel kijkt, maar dat is niet de spiegel die ik hier bedoel. Dat is de spiegel van de zelfreflectie. Kijk af en toe eens in die spiegel en evalueer wat je doet en hoe je het doet. Wanneer iets lukt of niet lukt, wat is dan jouw rol hierin? Leg de oorzaak van waarom iets lukt of niet lukt niet bij de ander neer, maar kijk eens goed en kritisch wat jouw aandeel hierin is geweest. Daarvan kan je leren en dit blijven toepassen of juist niet meer doen.

Besef dat de klant op jou lijkt

In trainingen gebruik ik heel vaak voorbeelden hoe de deelnemers zelf kopen. Waar zij hun beslissingen om wel of niet te kopen op baseren. Hoe ze zelf behandelt willen worden, waar ze zelf behoefte aan hebben wanneer ze advies vragen omdat ze iets willen kopen. Dit werkt altijd heel verhelderend  Door kritisch te kijken hoe andere verkopers zich gedragen kan je heel goed zien wat je beter wel en vooral niet moet doen. Daar leer je van en als je dan ook nog eens kritisch kijkt naar hoe jij dat zelf doet, dan helemaal.

Een goede verkoper geeft niet op

Dat betekent niet dat je de klant moet pushen om te kopen. Dit gaat vooral over doorgaan en niet opgeven. Als ondernemer en dus als verkoper zit het wel eens tegen. Die momenten onthoud je vaak beter dan wanneer iets wel is gelukt en deze kleuren jouw gevoel en de manier waarop je het de volgende keer aanpakt. Blijf het proberen, leer van je fouten, pas werkwijze aan, maar geef niet op.

Toon initiatief 

Je kan nog zo’n mooie dienst of een geweldig product hebben wanneer je achterover blijft leunen en gaat afwachten dan verkoop je het niet. Zelf initiatief tonen. Op zoek naar klanten en wanneer je een lead hebt deze oppakken. Tijdens het hele traject pro actief contact houden met de klant. Dat zorgt ervoor dat je de deal uiteindelijk ook binnenhaalt.

Een hele lijst en hij is nog niet eens compleet. Maar wanneer je met deze punten aan de slag gaat dan pas je in elk geval de belangrijkste punten toe die van jou een goede verkoper maken. Die er voor zorgen dat je vaker en meer gaat verkopen.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN