fbpx

Waar kan ik jou bij helpen?

  • Ingrid van Ophem

Deze week werd mij weer duidelijk hoe makkelijk je anderen kan helpen. Hoe leuk dat is en dat dat de reden is waarom ik doe wat ik doe. Een aantal weken geleden las ik op Facebook dat een collega ondernemer uit mijn netwerk op zoek was naar een verkooptrainer. Natuurlijk heb ik hierop gereageerd en binnen een paar dagen zaten we met elkaar aan tafel. Want ze had een aantal belangrijke offertes uitstaan die ze graag wilde binnen halen en daar had ze hulp bij nodig. Of ik haar daarbij kon helpen en het liefst zo snel mogelijk. We hebben een afspraak gemaakt en met de tips die ik met haar gedeeld heb heeft ze beide offertes binnengehaald. Ik kan je vertellen dat ik heel blij was toen ik dat hoorde, want dat is precies wat mijn werk nu zo leuk maakt en waar ik mijn voldoening uit haal.

Zij liep er tegenaan dat ze wel bij de klanten aan tafel komt, dat ze een goed gesprek voert, maar op het moment dat het aankomt op het doorpakken naar een deal het op de één of andere manier niet lukte. Inmiddels was ze zo moedeloos geworden, dat ze er zelfs al over na had gedacht om maar gewoon te stoppen en weer een vaste baan te zoeken. En dat is zonde, want zij biedt een hele goede dienst aan waar ze heel veel bedrijven en medewerkers van bedrijven mee kan helpen. Ze doet heel veel goed, het zit hem alleen in het doorpakken naar de verkoop.


We hebben besproken dat het belangrijk is om een doel te stellen voor elk gesprek dat je voert, zodat je niet alleen een leuk gesprek voert, maar daar uiteindelijk ook iets uithaalt. Want stel je het doel dat je kennis wilt maken dan maak je kennis. Stel je als doel om een vervolgafspraak te maken of een offerte te maken, dan ga je het gesprek toch anders in en stuur je naar dit doel.

Ook het opvolgen van een offerte vond ze lastig. Het in contact blijven met de klant, wanneer bel je de klant weer op als je een offerte hebt gestuurd? Wat zeg je dan? Hoe pak je het aan? Ook hier hebben we uitgebreid over gesproken en dat je met een pro actievere houding veel meer resultaat haalt. En het werkte, want beide offertes zijn uiteindelijk akkoord gegeven. Ze is al met twee trajecten begonnen bij klanten en is helemaal blij. Want ze heeft nu gezien hoe het werkt en kan dit ook toepassen op nieuwe aanvragen voor offertes.

Vaak is het zo dat je met een aantal tips al een heel groot resultaat kan behalen. Dat blijkt maar weer uit dit voorbeeld. Heb jij ook hulp nodig van een verkooptrainer? Vind jij het ook lastig om jouw offerte op te volgen of zijn er andere onderdelen van het verkoopgesprek waar jij een oplossing voor wilt? Je kan mij altijd bellen of mailen. Maak gebruik van het gratis Verkoop Adviesgesprek. Ik kijk graag samen met jou hoe ik jou kan helpen op het gebied van verkoop. Zoals je hebt gelezen kan één gesprek al een heel groot verschil maken.

 

Gewoon doen!

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN