fbpx

Hoe krijgt de klant vertrouwen in jou?

  • Ingrid van Ophem

Een klant koopt pas wanneer hij voldoende vertrouwen in jou heeft. Voor jou is het dus zaak om in het contact met de klant te werken aan dit vertrouwen. Voordat de klant echt vertrouwen in jou heeft doorloopt hij een aantal stappen. Hij wil je eerst leren kennen, je leuk vinden en pas dan durft hij jou te vertrouwen. Gaat er iets mis in dit proces dan twijfelt de klant, wil nog even nadenken of zegt gewoon letterlijk nee en bedankt je voor je tijd. Hoe krijgt de klant dat vertrouwen in jou?

Dit proces wordt ook wel KLT: de Know Like Trust genoemd. Je kan daar dan ook nog de P achter zetten van Pay. Want dat gaat de klant pas doen wanneer hij bij al deze stappen in het proces een goed gevoel heeft.

Leren kennen

De klant wil je eerst leren kennen. Dat doet hij door op je website, facebook pagina of instagram te kijken. Wanneer hij daar een goed gevoel bij heeft dan gaat hij echt contact met jou zoeken. Maar ook wanneer hij jou of jouw bedrijf ontmoet door een afspraak met jou of door een bezoek aan jouw bedrijf is de klant afwachtend. Hij gaat eens even rustig kijken waar hij terecht komt en met wie hij het gesprek voert. Is dat gevoel niet goed, dan haakt de klant af. De eerste indruk is dus heel belangrijk. Wanneer die niet goed is dan ben je de klant kwijt. Die indruk krijgt hij dus niet alleen van jou maar ook van jouw website en op jouw social media.

Leuk vinden

Tijdens dit kennismaken met jou en jouw bedrijf komt er een moment waarop de klant beslist of hij jou leuk vindt. Of hij een goed gevoel heeft bij jou en dat hij wil investeren in het contact. Wanneer jij zelf bij een winkel of een restaurant binnenstapt en je vindt het niet leuk dan ben je heel gauw weer weg. Wanneer er niemand je groet wanneer je binnenkomt of wanneer je heel lang moet wachten tot je iets kan bestellen dan blijf je niet lang, of ga je op een terras misschien zelfs weg en je komt nooit meer terug. In deze fase wil de klant dat jij hem ziet, begrijpt en het gevoel geeft dat je iets voor hem kan betekenen. Er moet een click zijn met jou en jouw bedrijf.

Vertrouwen 

Wanneer de klant jou heeft leren kennen en je leuk vindt, dan pas gaat de klant jou ook vertrouwen. En dit vertrouwen is nodig om de klant uiteindelijk te laten kopen, te laten betalen. Aan dit vertrouwen werk je door de klant te laten zien dat je hem begrijpt. Dat je begrijpt wat zijn probleem is en dat je laat zien dat jij daar een oplossing voor hebt. Je kan hier vertellen over de resultaten die je bij anderen hebt bereikt die hetzelfde probleem hadden. Wat anderen over jou zeggen helpt jou ook om het vertrouwen van de klant te winnen. Deel ervaringen van andere klanten met jouw product of dienst. Wanneer de klant deze ervaringen van jouw klanten al heeft kunnen lezen op jouw website of social media, dan helpt dat jou zeker in deze fase van het gesprek. Vertel de klant dat het goed komt en dat jij er alle vertrouwen in hebt. Dan vertrouwt de klant jou ook.

Kopen

Heb je het op deze drie punten goed gedaan dan besluit de klant uiteindelijk ook om ja te zeggen tegen jouw voorstel. Hoe beter jij het doet, hoe sneller dat gebeurt. Door je bewust te zijn van deze stappen die de klant doorloopt voordat hij koopt kan je hier op inspelen door de klant dat te laten zien en te vertellen wat hij nodig heeft in de fase waarin hij zit. Dat zorgt dat de klant vertrouwen krijgt in jou en graag bij jou koopt.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN