fbpx

5 tips voor meer succes in de verkoop

  • Ingrid van Ophem

Veel ondernemers en verkopers denken dat zij vooral meer leads nodig hebben om hun omzet te vergroten. Wanneer ik meer aanvragen krijg voor een offerte is de kans dat ik iets verkoop veel groter. Maar wat als je uit de leads die je al hebt vaker een verkoop realiseert? Dan heb je niet meer leads en dus meer werk nodig, maar ga je, uit wat je nu al doet, meer resultaat halen. Wanneer ik met ondernemers kijk naar de leads die ze hebben en hoeveel er uiteindelijk tot omzet leiden blijkt het conversiepercentage juist het probleem te zijn. Niet het aantal goede leads.

Daarom deze week 5 tips om jouw conversie te verhogen en meer omzet te realiseren uit jouw leads:

1. Bereid je goed voor

Een deel van het succes leg je al in een goede voorbereiding. Weet wie jouw potentiële klant is. Wat hij doet? Wat zijn ervaring is? Of het nu een particuliere klant is of een zakelijke klant er is van alles te vinden op het internet over iedereen. Dus lees je in in het bedrijf van jouw klant  De markt waarop hij of zij zich bevindt. De concurrentie die er is. Lees in elk geval de website, het LinkedIn profiel. Bereid je voor.

2. Een goede eerste indruk

Een eerste indruk maak je maar één keer en is bepalend voor het succes van jouw gesprek. Dus zorg dat je op tijd bent. Dat je weet met wie je een afspraak hebt. De naam van de persoon, maar ook hoe hij eruit ziet. Lang leve het internet, je kan het allemaal vinden. Maar zorg ook dat jij er netjes uit ziet. Dat je alle informatie goed geordend bij je hebt. Op een positieve manier laat zien met wat voor persoon en bedrijf de ander zaken gaat doen. Want de eerste indruk die je geeft zegt niet alleen iets over jou maar ook over jouw product of dienst en jouw bedrijf.

3. Oprechte interesse

Een bekende uitspraak over verkoop is dat we niet voor niets twee oren en één mond hebben gekregen en dat we onze oren dus veel meer moeten gebruiken dan onze mond. Dat we vooral moeten luisteren naar wat de klant wil en de oplossing die hij zoekt, dan dat we praten over ons zelf. Dat je oprechte interesse toont en de juiste vragen stelt om goed te achterhalen wat de wensen van de klant zijn. Dat je de klant de ruimte geeft om zijn verhaal te doen en dan alleen dat vertelt dat voor deze klant interessant is.

4. Een pro actieve houding

Met een afwachtende houding maak je geen omzet. Afwachten tot de klant zelf reageert op jouw voorstel of jullie gesprek. Het initiatief laten liggen bij de klant om weer contact op te nemen. Dit is voor veel ondernemers vaak de reden waarom ze onvoldoende omzet halen uit de leads. Als dit bij jou ook het geval is, dan kan je dus heel makkelijk de conversie verhogen. Gewoon door in contact te blijven met de klant. Afspraken te maken wanneer jij contact opneemt nadat je een voorstel hebt gestuurd of wanneer jullie verdergaan met wat jullie tijdens een afspraak hebben besloten of besproken. Wanneer je dit gaat doen, dan gaat jouw conversie gegarandeerd stijgen.  

5. Durf te vragen om de koop

Heb je alles goed gedaan. De klant een goed voorstel gedaan dat past bij zijn wensen. Dus dat je goede vragen hebt gesteld en goed hebt geluisterd. Dan gaat het er ook nog om dat je durft te vragen om de koop. Want jouw klant die wacht lekker af. Die denkt, je moet er wel om vragen. En doe je dat niet dan heb je dus nog steeds niets. Soms moet je de klant ook gewoon helpen met zijn beslissing om te kopen. Dus vraag om de koop. Dan ga je echt meer verkopen.

Meer omzet heeft dus niets te maken met meer leads. Want als je het lastig vindt om de leads om te zetten naar een verkoop dan ga je het jezelf alleen maar moeilijker maken met meer leads. Het verhogen van de conversie van de leads is de beste manier om jouw omzet te verhogen. En het mooie ervan is dat je geen extra tijd, energie en geld hoeft te steken in acquisitie en in marketing. De omzet ligt gewoon voor je neus, je hoeft het alleen nog maar op te rapen. Met het toepassen van deze tips gaat het jou lukken om die conversie te verhogen. Om meer succes te hebben in de verkoop.

Wil je meer tips en leren hoe je jouw product of dienst beter verkoopt. Check dan op de website de datum van de volgende verkooptraining Succesvoller Verkopen. Een verkooptraining speciaal voor ZZP’ers en Zelfstandig Ondernemers waarin je in één dag leert hoe jij jouw omzet vergroot. Hoe je met méér plezier en méér resultaat jouw verkoopgesprek voert. Op een manier die voor jou en de klant goed voelt. Want verkopen is niet pusherig of opdringerig, wanneer je het op de juiste manier doet.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN