fbpx

Gelukkig heeft de klant bezwaren

  • Ingrid van Ophem

Jij hebt het gevoel dat je de klant met jouw voorstel hebt overtuigd om te kopen. Maar o jee, nu blijkt de klant ineens bezwaren te hebben. Hij in niet zo overtuigd als jij dacht en komt ineens met allerlei vragen en bezwaren. Wat doe je nu? Hoe ga je om met deze bezwaren en zorg je dat de klant toch besluit om in te gaan op jouw voorstel en dat hij gaat hij kopen?

Als eerste wees blij met de bezwaren die de klant ter sprake brengt. Gelukkig maar, want hij toont interesse wanneer hij met vragen en bezwaren komt. Hij denkt erover na om het te kopen. Een klant die niet geïnteresseerd is zegt gewoon sorry, nee bedankt, geen interesse.

Het tweede voordeel van bezwaren is dat de klant jou precies vertelt wat hij vindt en denkt. En daar kan jij wat mee. Jij kan ingaan op de bezwaren en achterhalen wat de twijfels zijn. En die twijfel wegnemen.

Je kan een bezwaar pas wegnemen wanneer je weet wat de gedachten en gevoelens van de klant zijn. Die achterhaal je door de klant vragen te stellen. Achterhaal het waarom van de bezwaren. Een goede vraag die je hier kan stellen is: Ik merk dat u twijfelt, waar twijfelt u over? Maar vraag door. Het is in deze fase belangrijk om alles wat de klant vindt en denkt boven tafel te krijgen. Toon begrip voor het bezwaar en leef je in het gevoel en de gedachten van de klant in. Je hoeft het niet eens te zijn met het bezwaar maar je kan wel begrip tonen voor het bewaar.

Ga pas op het bezwaar in wanneer je precies weet hoe het zit. Jij een goed beeld hebt waar het bezwaar vandaan komt. Pas dan ga je in op het bewaar. Check uiteindelijk ook nog even of je de twijfel hebt weggenomen. Dan weet je zeker dat de klant niet meer twijfelt.

Komt er gedurende het gesprek een bezwaar op tafel dan is het belangrijk om meteen op dit bezwaar in te gaan. Het zit immers in het hoofd van de klant en houdt hem bezig. Je kan dan wel denken of zeggen dat je daar straks op terugkomt, maar de klant is bezig met het bezwaar en je bent een deel of zijn hele aandacht kwijt.

Achterhaal alle bezwaren voordat je uiteindelijk om de koop of de order vraagt.  Of voordat de klant met zijn achterban gaat overleggen. De klant wordt immers jouw verkoper. Hij gaat zijn achterban overtuigen dat jouw voorstel de juiste is. Je begrijpt dat wanneer jouw klant twijfels heeft, hij nooit met vertrouwen zijn achterban gaat overtuigen om tot de aanschaf van jouw product of dienst over te gaan.

Het beste is natuurlijk om bezwaren te voorkomen door goed de wensen en de behoefte van de klant te achterhalen. Om tijdens het gesprek al om bevestiging te vragen dat jullie op de goede weg zijn.. Dan kan met vragen als: Spreekt dit je aan? Is dit wat je bedoelt? Daarmee laat je de klant al een aantal keer ja zeggen tegen jouw voorstel en dat overtuigt hem dat hij met jou de juiste keuze maakt.

Daarom is het een geluk dat de klant bezwaren heeft. Je hebt ze nodig om de twijfel van de klant te achterhalen en de klant te overtuigen dat hij de juiste keuze maakt.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN