fbpx

Heeft u alles kunnen vinden?

  • Ingrid van Ophem

Sinds kort hebben wij in het buurtwinkelcentrum een drogisterij. En ik kom daar nu wekelijks en ervaar daar een hele goede service. Wat mij vooral opvalt is dat ze mij vragen of ik alles heb kunnen vinden. En nu pas kom ik er achter hoe vaak dat niet het geval is. En hoe makkelijk ik dan denk, nou ja dan kijk ik wel ergens anders. Want ik heb nol wel eens haast, of nog een afspraak of gewoon geen zin om verder te zoeken. Door deze vraag aan mij te stellen ga ik nu met alles wat ik nodig heb de deur uit. Best een lekker gevoel eigenlijk.

Deze vraag is natuurlijk super klantvriendelijk, maar levert ook nog eens heel veel extra omzet op. Ik weet van andere winkels die dit zijn gaan doen, dat dit een enorme omzetstijging heeft opgeleverd. Het aantal klanten dat zonder een aankoop de deur uitloopt is daar flink gedaald. Dus ook klanten die niet aan de kassa komen, maar er zo weer uitlopen kan je deze vraag stellen. Want meestal loop je een winkel in omdat je iets wilt kopen. Naar iets op zoek bent. Heel fijn als je dan niet verder hoeft te zoeken en je het gewoon kan kopen.

Stel jij deze vraag wel eens aan jouw klant? Heb je alles kunnen vinden? Of in jouw geval misschien waar kan ik je nog meer bij helpen? Naar welke oplossing ben jij ook nog op zoek? Want jouw klant heeft geen idee dat jij nog veel meer kan bieden en leveren, dan dat waar hij specifiek naar heeft gevraagd. En zolang jij geen idee hebt waar jouw klant nog meer naar op zoek is, wordt het lastig om dit ook aan hem te leveren.

Jouw klant ervaart dit als een service. Heerlijk toch als je bij één leverancier meerdere producten en diensten kan afnemen. Dat scheelt een hoop tijd in zoeken naar een andere leverancier, kennis maken, vertrouwen opbouwen en dan afwachten of het allemaal zo blijkt te zijn als beloofd. Van jou weet hij de kwaliteit die jij levert. Jij kent het bedrijf en hebt ervaring met de werkwijze. Allemaal voordelen dus.

Ondernemers hebben vaak het gevoel dat dit pusherig en opdringerig is. Jij misschien ook wel. Maar als je wat hier boven staat gelezen en begrepen hebt dan kan het niet anders dat je daar nu anders over denkt. Dat je misschien nu wel de kansen en mogelijkheden ziet die je al langere tijd hebt laten liggen. En dat het zit in één vraag. En de overtuiging bij jezelf dat je deze vraag moet stellen om je klant alles te kunnen bieden wat jij hebt en van jouw klant een hele tevreden klant te maken.

Bied jouw klant alles aan wat jij hebt en dan mag de klant uiteindelijk zelf beslissen of hij het wil kopen. Dan pak je alle kansen die er liggen om jouw omzet en de klanttevredenheid te verhogen. Een win – win situatie noemen ze dat ook wel.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN