Heeft u alles kunnen vinden?

Sinds kort hebben wij in het buurtwinkelcentrum een drogisterij. En ik kom daar nu wekelijks en ervaar daar een hele goede service. Wat mij vooral opvalt is dat ze mij vragen of ik alles heb kunnen vinden. En nu pas kom ik er achter hoe vaak dat niet het geval is. En hoe makkelijk ik dan denk, nou ja dan kijk ik wel ergens anders. Want ik heb nol wel eens haast, of nog een afspraak of gewoon geen zin om verder te zoeken. Door deze vraag aan mij te stellen ga ik nu met alles wat ik nodig heb de deur uit. Best een lekker gevoel eigenlijk.
Deze vraag is natuurlijk super klantvriendelijk, maar levert ook nog eens heel veel extra omzet op. Ik weet van andere winkels die dit zijn gaan doen, dat dit een enorme omzetstijging heeft opgeleverd. Het aantal klanten dat zonder een aankoop de deur uitloopt is daar flink gedaald. Dus ook klanten die niet aan de kassa komen, maar er zo weer uitlopen kan je deze vraag stellen. Want meestal loop je een winkel in omdat je iets wilt kopen. Naar iets op zoek bent. Heel fijn als je dan niet verder hoeft te zoeken en je het gewoon kan kopen.
Stel jij deze vraag wel eens aan jouw klant? Heb je alles kunnen vinden? Of in jouw geval misschien waar kan ik je nog meer bij helpen? Naar welke oplossing ben jij ook nog op zoek? Want jouw klant heeft geen idee dat jij nog veel meer kan bieden en leveren, dan dat waar hij specifiek naar heeft gevraagd. En zolang jij geen idee hebt waar jouw klant nog meer naar op zoek is, wordt het lastig om dit ook aan hem te leveren.
Jouw klant ervaart dit als een service. Heerlijk toch als je bij één leverancier meerdere producten en diensten kan afnemen. Dat scheelt een hoop tijd in zoeken naar een andere leverancier, kennis maken, vertrouwen opbouwen en dan afwachten of het allemaal zo blijkt te zijn als beloofd. Van jou weet hij de kwaliteit die jij levert. Jij kent het bedrijf en hebt ervaring met de werkwijze. Allemaal voordelen dus.
Ondernemers hebben vaak het gevoel dat dit pusherig en opdringerig is. Jij misschien ook wel. Maar als je wat hier boven staat gelezen en begrepen hebt dan kan het niet anders dat je daar nu anders over denkt. Dat je misschien nu wel de kansen en mogelijkheden ziet die je al langere tijd hebt laten liggen. En dat het zit in één vraag. En de overtuiging bij jezelf dat je deze vraag moet stellen om je klant alles te kunnen bieden wat jij hebt en van jouw klant een hele tevreden klant te maken.
Bied jouw klant alles aan wat jij hebt en dan mag de klant uiteindelijk zelf beslissen of hij het wil kopen. Dan pak je alle kansen die er liggen om jouw omzet en de klanttevredenheid te verhogen. Een win – win situatie noemen ze dat ook wel.