fbpx

Welke prijs durf jij te vragen?

  • Ingrid van Ophem

Het bepalen van de prijs van jouw product of dienst kan best lastig zijn. Ik merk in elk geval dat veel ondernemers dat lastig vinden. Wat vraag ik per uur, per dag of per dagdeel? Vaak wordt gekeken naar  wat de “concurrentie” vraagt en daar ga je dan net boven of onder zitten. Afhankelijk van hoe overtuigd jij bent van de prijs die jij vraagt. Nu de economie aantrekt en er krapte op de arbeidsmarkt ontstaat willen velen hun uurtarief verhogen, maar ja hoe doe je dat? Zomaar ineens je tarief verhogen kan dat wel? Wat durf jij te vragen?

Waar baseer jij jouw prijs op?

Het bepalen van de prijs wordt heel vaak gedaan vanuit het oude principe: wat zijn mijn kosten en wat wil ik er uiteindelijk aan verdienen. Een prima manier om de prijs te bepalen zou je zeggen, niemand wil onder de kostprijs werken. Maar wat nu als jouw klant bereid is meer te betalen dan het totaal van jouw kostprijs met jouw normale marge erop? Of wat als jouw kosten zo hoog zijn, dat je veel te veel vraagt voor wat je levert. Dan is het slimmer om de kosten te reduceren en een prijs te berekenen die overeenkomt met wat jij biedt of om meer marge te berekenen en dus een hogere prijs te vragen.

Wat wil de klant betalen?

Want je kan de kosten wel als uitgangspunt nemen, maar is het niet beter om te kijken naar wat de klant bereid is om te betalen voor jouw product of dienst. Voor wat jij de klant levert. Dan kan je aan de hand daarvan bekijken wat jouw prijs kan zijn. En hoe meer jij levert, hoe meer de klant wil betalen.

Waarde leveren

De prijs bepaalt niet of de klant ja of nee zegt tegen jou. Het gaat vooral om de waarde die jij levert voor de prijs die je vraagt. Dus op het moment dat jij laat zien dat je heel veel waarde biedt dan kan je ook de prijs vragen die bij die waarde hoort. En dan ziet de klant de waarde ook. Dus laat vooral zien wat jij allemaal biedt en wat de klant allemaal krijgt voor de prijs die jij rekent.

Overtuigd zijn van jouw waarde

Dan lukt natuurlijk alleen wanneer jij ook overtuigd bent van jouw waarde. Dat jij meer biedt dan een ander, dat hij voor jou moet kiezen omdat hij dan een beter product of dienst krijgt. Je moet dan natuurlijk ook aan kunnen geven wat je allemaal biedt. De klant overtuig je vooral door te vertellen dat jij de oplossing hebt en dat je overtuigd bent dat, als hij voor jou kiest, het helemaal goed gaat komen.

Geef geen korting

Wanneer de klant om korting vraagt is het ook belangrijk dat je overtuigd bent van die waarde. Dan durf je, tegen de klant die om korting vraagt, met overtuiging te zeggen dat je met vaste prijzen werkt. Dat het heel raar zou zijn als je nu ineens korting geeft. Dat betekent immers dat je dan in eerste instantie een te hoge prijs berekend hebt en als de klant niet om korting had gevraagd je hem een soort van opgelicht zou hebben. Mijn antwoord wanneer iemand om korting vraagt is altijd een overtuigd nee. Omdat ik overtuigd ben van de kwaliteit van wat ik lever en de prijs die ik daar voor vraag. En klanten die om korting vragen, en dat dus niet krijgen, kiezen toch voor mij. Zelfs wanneer anderen goedkoper zijn. Ik heb mijn toegevoegde waarde dan voldoende laten zien om ze te overtuigen van mijn prijs.

Jouw uur prijs verhogen

Je werkt al langer voor dezelfde klant. De klant is tevreden en jij wilt deze klant niet verliezen, maar inmiddels vind je wel dat de prijs die jij per uur vraagt omhoog moet. Hoe pak je dat aan? Want lever je dan ook meer waarde dan daarvoor? Ga je harder werken, meer doen of blijf je doen wat je deed en wil je daar gewoon meer geld voor ontvangen?

Argumenten

Een aantal argumenten die jij kan gebruiken om jouw tarief te verhogen

  • Een belangrijk argument om jouw uur prijs te verhogen is dat de prijzen stijgen, dus het is normaal dat jouw prijs per uur ook stijgt.
  • Werk je in een branche waar momenteel een schaarste aan personeel is, kan je dat als argument gebruiken. Wanneer jij goed werk levert wil iedereen je hebben en kan je ook een hoger tarief vragen. Dan kan je besluiten om van opdrachtgever te wijzigen, maar je kan natuurlijk ook het gesprek aangaan met je huidige opdrachtgever.
  • Wanneer je meer levert, omdat je de klant beter van dienst kan zijn door bijvoorbeeld nieuwe systemen of nieuwe technieken, dan is het ook logisch dat je daar meer voor vraagt.
  • Wanneer jij jezelf ontwikkelt door het volgen van trainingen, cursussen. Je meer ervaring krijgt en dus meer kan leveren betekent dit ook dat je meer waard bent. Dus een hogere prijs kan vragen.

Overtuiging

Het allerbelangrijkste is dat jij overtuigd bent dat je meer waard bent. Want dan overtuig je de ander ook. Hulp nodig om jouw tarieven te verhogen? Maak dan gebruik van het Gratis Verkoopadvies gesprek, want ik denk graag met je mee welke argumenten jij kan gebruiken om jouw tarieven te verhogen en hoe jij met overtuiging jouw prijs gaat brengen. Welke prijs durf jij te vragen?

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN